STIVA: Verantwoorde alcoholconsumptie steeds meer norm

Den Haag, 21 november 2018 09:27 | Hans Kraak

Uit de nieuwe voedselconsumptiecijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat de alcoholconsumptie van Nederlanders met negentien procent is gedaald ten opzichte van de vorige meting, zes jaar geleden (2007-2010). De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) benoemt in een reactie op de peiling dat een verantwoorde alcoholconsumptie steeds meer de norm is.

Peter de Wolf, directeur STIVA, is verheugd over deze cijfers: ‘Opnieuw zien we bevestigd dat verantwoord drinken in Nederland de norm is. Gezamenlijke inspanningen via het nog af te sluiten Nationale Preventie Akkoord zullen hopelijk nog een extra boost geven aan het tegengaan van problematisch alcoholgebruik.’

Drinken tijdens zwangerschap
De daling in het alcoholgebruik is op meerdere fronten te zien, brengt Stiva naar voren. Zo is er in de afgelopen vijftien jaar een vermindering van overmatig drinken met 24 procent. Ook daalde de alcoholinname bij verkeersdeelname van vier procent in 2002 naar 1,4% in 2017. Daarbij komt het steeds minder vaak voor dat vrouwen tijdens de zwangerschap alcohol drinken, namelijk 8,9% in 2015 tegenover 22,4% in 2007.

Over voedselconsumptiepeiling
De voedselconsumptiepeiling van het RIVM bevat gedetailleerde gegevens over wat, waar en wanneer Nederlanders eten en drinken. Met de gegevens kunnen beleidsmakers en professionals aan de slag voor gezonde voeding en duurzaam en veilig voedsel, productinnovatie, voorlichting en voedingsonderzoek. Voor de peiling bracht het RIVM het voedingspatroon onder ruim 4000 kinderen en volwassenen in kaart.

Over STIVA
In de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) zijn de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken verenigd. Ze willen een actieve bijdrage leveren aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).