Voeding voor jong en oud

Wie het verleden niet kent, zal geen greep krijgen op de toekomst. Met deze wijze spreuk van de Duitse historicus Golo Mann in gedachten blikken we in dit jubileumjaar terug op 80 jaar Voeding (Nu). Het tijdschrift ontstond op 15 april 1939 en verscheen, met een korte onderbreking in 1944-’45, ‘gewoon’ ook tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 3.

Het is interessant om in de oude magazines terug te lezen hoe sommige onderwerpen ook tachtig jaar geleden al de gemoederen van voedingskundigen beroerden. Bijvoorbeeld over suiker, dat in de oorlogsjaren als eerste op de bon ging. Hoewel suiker tot dan toe als goede calorieleverancier te boek stond, vonden sommige voedingskundigen ook toen al, los van de problemen rond schaarste, dat het verstandig was er wat minder van te eten om tandwolf (cariës dentium) te voorkomen. Het allereerste artikel in Voeding in 1939 ging ook over dit onderwerp: Over cariësprophylaxe door verbeterde voeding. Hoeveel is er veranderd? Nog geen vijf jaar geleden gaf de Wereldgezondheidsorganisatie een nieuwe richtlijn uit waarin wordt aanbevolen dagelijks niet meer dan tien energieprocent aan vrije suikers in te nemen. Met name vanwege cariës. Het doet deugd dat, volgens een recent onderzoek, ook het leeuwendeel van de Nederlandse jongeren de herinnering aan WO II levend wil houden. Een extra reden om vaker terug te blikken en de ontwikkelingen rond voeding in perspectief te plaatsen. Dat doen we in samenwerking met onze nieuwe kennispartner het Nederlands Openluchtmuseum, dat dit jaar de leerzame tentoonstelling Gruwelijk Lekker heeft ingericht. Daarin wordt niet alleen de geschiedenis van ons eten in Nederland verteld, maar ook vooruitgeblikt op wat met voeding komen gaat. Tegelijkertijd maken we met dit nummer een sprong vooruit, met een frisse, nieuwe vormgeving en uitstraling die als eerste opvallen. Met oude en nieuwe rubrieken, met de onderwerpen en aanpak die je van ons gewend bent, met meer verbinding tussen on- en offline berichtgeving, meer toegesneden op onze lezers, bij wie we de afgelopen jaren onze oren te luisteren hebben gelegd. Veel leesplezier.