Maatwerk nodig bij kankerpatiënten met reuk- en smaakveranderingen

Wageningen, 26 februari 2018 13:30 | Coen Dros

Kankerpatiënten die reuk- en smaakveranderingen ondervinden bij behandeling met chemotherapie hebben oplossingen op maat nodig. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door de wetenschapswinkel van Wageningen University & Research in opdracht van HungerNdThirst, een stichting die zich inzet voor het verbeteren van de smaakbeleving bij (ex-)kankerpatiënten.

De onderzoekers deden onderzoek naar het effect van reuk- en smaakveranderingen op eetgedrag bij kankerpatiënten die chemotherapie ondergaan. Deel van het onderzoek was het in kaart brengen van de huidige stand van de kennis rondom dit onderwerp. Volgens Elbrich Postma, projectleider, ‘was ook bewustwording van dit probleem een belangrijke reden voor het onderzoek.’

Voedingsstatus

Door reuk- en smaakstoornissen kunnen patiënten andere voedselkeuzes gaan maken. Hierdoor kan de voedingsstatus verslechteren. Dit kan een belemmering kan zijn tijdens de behandeling en het herstel van de patiënt.

Veranderingen in reuk en smaak

Het ontstaan van veranderingen in reuk en smaak zijn afhankelijk van het type en de locatie van de kanker, de soort chemotherapie en de patiënt zelf. Dit vraagt volgens de onderzoekers om maatwerk ter voorkoming van klachten door de behandeling. Postma zegt dat ‘vooral het bespreekbaar maken van de klachten bij patiënten belangrijk blijkt.’ Door klachten goed te analyseren (na doorvragen) kan de behandelaar beter in kaart brengen wat de problemen rondom eetgedrag en voedingsstatus zijn.

Factsheets

Twee op de drie patiënten die chemotherapie ondergaan, krijgen te maken met reuk- en/of smaakveranderingen. De veranderingen in reuk en smaak verdwijnen bijna altijd pas na een aantal weken tot maanden na de behandeling. Naar aanleiding van het project zijn er vier factsheets opgesteld met informatie, praktische tips en adviezen voor patiënten of verzorgingskundige. ‘Nu is het aan de stichting om een toolbox, als handvat, voor professionals te creëren, waar deze factsheets een eerste opzet voor zijn’, Aldus Postma.