Dit onderwerp volgen
Consument wil verantwoording over hogere prijs biologische producten, aandeel 'lokavoren' groeit 21/02/2019 Als biologische producten hoger geprijsd zijn dan reguliere producten, dan willen consumenten steeds vaker een verantwoording voor deze hogere prijs. Ook ethische zaken als dierenwelzijn en eerlijke arbeid worden daarbij betrokken. Het predicaat biologisch alleen is niet meer voldoende. In Duitsland vindt het merendeel van de consumenten het belangrijker dat producten lokaal zijn geproduceerde in plaats van biologisch. Een analist van onderzoeksbureau Mintel ziet een nieuwe trend opkomen, die van de ‘lokavoren’. Een en ander kwam afgelopen week naar voren tijdens de beurs voor biologische producten Biofach die voor de dertigste keer werd gehouden in Neurenberg.
Voedselproductie
Ruim veertig inzendingen dingen mee naar de Jaarprijs Goede Voeding 2019 12/02/2019 Ontbijtproducten met minder suiker of meer vezels, gezondere tussendoortjes, vleesvervangers, complete maaltijden met minder zout. Dit is slechts een greep uit de 41 inzendingen die meedingen naar de prestigieuze Jaarprijs Goede Voeding 2019 die op 9 april wordt uitgereikt tijdens het Food Future Event.
Student-ondernemer maakt drankje om aandacht te vragen voor bijen 30/01/2019 Een nieuwe variant van een eeuwenoud drankje. Dat is wat student-ondernemer van het jaar Fabian Lindner produceert met zijn startup Zzinga. Het drankje is een nieuw duurzaam product. En Lindner heeft veel ambitie. “We beginnen in Nederland en dan willen we uitbreiden richting de rest van Europa”
Milieu Centraal rangschikt de tien topkeurmerken 30/01/2019 Van de 100 beeldmerken op voeding, zijn er slechts 10 topkeurmerken, zegt Milieu Centraal. De voorlichtingsorganisatie adviseert consumenten alleen naar deze keurmerken te kijken tijdens het winkelen, omdat ze hoge eisen stellen aan het milieu, eerlijke handel, dierenwelzijn en hun controle.
Voedingscommunicatie
Too Good To Go-App tegen voedselverspilling groeit in jaar naar 250.000 deelnemers 10/01/2019 1000 winkels en restaurants doen al mee, ruim 250.000 mensen maken gebruik van de app Too Good To Go. In het zogeheten Startup-lab, tijdens de Horecava die deze week in de RAI in Amsterdam plaatsvindt, legt Daniel Veenman de bedoeling uit. ‘Je koopt voor een klein bedrag een tasje levensmiddelen, een Magic Box, want je weet niet wat je krijgt, dat je aan het eind van de dag bij een winkel of restaurant ophaalt.’ Uiteindelijke doel: voedselverspilling tegen gaan. En dit is niet de enige app rond verspilling die te zien was op de Horecava.
Marqt berekent verhoging BTW op onbewerkte groente en fruit niet door 02/01/2019 Eetwinkel Marqt berekent de btw-verhoging op onbewerkte groenten en fruit, die per 1 januari van 6% naar 9% is gegaan, niet door aan de consument. De retailer is het niet eens met de keuze van de overheid om de prijzen van deze gezonde categorie te verhogen. ‘Duurder maken van gezonde categorie geeft verkeerd signaal’, aldus de retailer.