artikel

Redactioneel: Vergoedingen

Algemeen

Zorgverzekeraar VGZ geeft een vergoeding aan verzekerden die streepjescodes van Unilevers Becel pro.activ-producten insturen. De verzekeraar laat in tv-commercials weten niet alleen uw medische behandelingen maar ‘ook uw tafel’ te dekken en Becel adverteert in supermarktbladen met de combinatie ‘goed voor uw hart’, ‘extra voordelig’ en het VGZ-logo. Reacties uit de reclamewereld zijn enthousiast: ‘heel knap gedaan’ en ‘een sterk staaltje merkencampagne’.

Zorgverzekeraar VGZ geeft een vergoeding aan verzekerden die streepjescodes van Unilevers Becel pro.activ-producten insturen. De verzekeraar laat in tv-commercials weten niet alleen uw medische behandelingen maar ‘ook uw tafel’ te dekken en Becel adverteert in supermarktbladen met de combinatie ‘goed voor uw hart’, ‘extra voordelig’ en het VGZ-logo. Reacties uit de reclamewereld zijn enthousiast: ‘heel knap gedaan’ en ‘een sterk staaltje merkencampagne’. De vergoeding komt geheel voor rekening van de verzekeraar, de extra publiciteit en omzet kan Unilever dus in zijn zak steken, dat is zaken doen. VGZ zegt te verwachten dat de zorgkosten voor hart- en vaatziekten zullen afnemen, maar de actie moet toch vooral gezien worden als onderdeel van de concurrentieslag tussen de verzekeraars. Ondanks forse reclamecampagnes lijken niet erg veel consumenten de stap naar een andere verzekeraar te nemen. Bij het ingewikkelde verhaal van tarieven en voorwaarden helpt het misschien als je consument benadert met iets waar hij direct wat aan heeft, zijn dagelijkse voeding. De Becel-vergoeding gaat om maximaal 40 euro per jaar, maar het is wel een mooi concreet punt.

Gaat VGZ de kosten van de actie terugverdienen aan minder vergoedingen voor medicijnen en ziekenhuisopnames?  Misschien wel. Toch vraagt een maximale gezondheidswinst om aandacht voor het totaal van risicofactoren en een zorgvuldige afweging van benaderingen en middelen. Het gaat dan om roken, bewegen en voeding – specifieke, cholesterolverlagende producten zijn maar een onderdeel –  en ook cholesterolverlagende medicijnen waarvan is vastgesteld dat lang niet iedereen die ervoor in aanmerking komt, ze krijgt. In dit geheel is de VGZ-actie een beetje gerommel in de marge. Verzekeraars zouden met de huisartsen een veel effectievere strategie moeten ontwikkelen.

VGZ zegt de Becel-producten te hebben gekozen, omdat ‘de werking ervan wetenschappelijk is aangetoond en de Hartstichting het gebruik ervan ondersteunt’. Andere producenten, zoals Benecol en Campina, hebben het nakijken, ondanks producten met eenzelfde mate van wetenschappelijke onderbouwing. En als Coca Cola met een Minute Maid met plantensterolen op de markt komt, of Danone met de sterolenyoghurt Danacol, welke verzekeraar ziet daar dan brood in? Of in de andere producten waarvan de wetenschappelijke onderbouwing met de Gedragscode Gezondheidseffecten, hét systeem dat we daarvoor in Nederland hebben, is vastgesteld? Als verzekeraars zich aan dat systeem zouden committeren, zouden ze gezondheidswinst door zulke nieuwe producten maximaal kunnen uitbuiten.

Reageer op dit artikel