artikel

Redactioneel: Nieuwe wegen

Algemeen

Dit is voor mij een bijzonder nummer van Voeding Nu: jaargang 7, nummer 9, het is het 75e nummer dat we maken. Op zichzelf misschien niet eens reden voor veel aandacht – toen het 50e nummer verscheen hebben we dat ook alleen maar intern gememoreerd – maar het is tevens het laatste nummer waarbij ik als hoofdredacteur betrokken ben.

Dit is voor mij een bijzonder nummer van Voeding Nu: jaargang 7, nummer 9, het is het 75e nummer dat we maken. Op zichzelf misschien niet eens reden voor veel aandacht – toen het 50e nummer verscheen hebben we dat ook alleen maar intern gememoreerd – maar het is tevens het laatste nummer waarbij ik als hoofdredacteur betrokken ben. Na 11 jaar – in 1994 begon ik in die functie bij het tijdschrift Voeding – kies ik voor nieuwe activiteiten. Dit is geen gemakkelijke stao, want het is inspirerend en ook wel verslavend om telkens weer naar een deadline toe te werken met de ambitie om, zoals het in 1998 in de redactieformule werd verwoord, ervoor te zorgen dat u als lezer echt op de hoogte bent van actuele gebeurtenissen, ontwikkelingen en achtergronden. De omgeving waarin we opereren is sindsdien sterk veranderd. Internet zorgt nu voor een ongekende stroom aan informatie. En veel informatie, ook in gedrukte vorm, is gratis. Dat heb je tegen als relatief traag en betaald medium voor professionals, die uiteraard hun weg op internet kunnen vinden. Maar het bijhouden van een flink aantal nieuwsbrieven en websites is niet echt een ideale manier om goed overzicht te houden. Dat heb je dan voor als medium op afstand: door berichtgeving te combineren kun je dat overzicht wel geven. De omgeving is ook veranderd doordat het Voedingscentrum zich in de communicatie met de Nederlandse consument een sterke positie heeft weten te verwerven. Voeding is populair, het houdt vele mensen bezig. Sterk in voeding geinteresseerde consumenten weten de weg naar de website van het Voedingscentrum te vinden. Dit zou nieuwe mogelijkheden kunnen bieden voor een tijdschrift als dit, want de interesses van zo’n voorhoede van consumenten en veel professionals liggen misschien niet zover uiteen. De populariteit van voeding leidt ook tot meer studenten op de opleidingen. Deze staan voor de uitdaging heb een goed maatschappelijke perspectief te beiden. Daarwil ik graag een bijdrage aan gaan leveren en dan moet ik kiezen, vandaar.

Reageer op dit artikel