artikel

Redactioneel: Op school leer je smakelijk eten

Algemeen

Veel ouders menen dat opvoeden tegenwoordig ook een taak van de school is, memoreerde een bevriende juffrouw van de basisschool onlangs. En daarbij deed ze nog enigszins haar beklag over de hoeveelheid ‘lesmaterialen’ van buiten de school die ze al te verstouwen krijgt. Was er in het premassamediale tijdperk nog een terughoudendheid om scholen van externe lesmaterialen te voorzien – of was er een gebrek aan producten – tegenwoordig is dat beeld anders.

Veel ouders menen dat opvoeden tegenwoordig ook een taak van de school is, memoreerde een bevriende juffrouw van de basisschool onlangs. En daarbij deed ze nog enigszins haar beklag over de hoeveelheid ‘lesmaterialen’ van buiten de school die ze al te verstouwen krijgt. Was er in het premassamediale tijdperk nog een terughoudendheid om scholen van externe lesmaterialen te voorzien – of was er een gebrek aan producten – tegenwoordig is dat beeld anders. Veel organisaties, van bedrijven en overheidsinstanties tot non-profitinstellingen, willen maar al te graag hun informatie op school kwijt. Kinderen worden gezien als de ideale doelgroep, om ze van jong af aan te vormen tot ideale burgers of consumenten voor de toekomst. Het kost de lerares soms een middag per week om alles goed door te vlooien, om het nog maar niet te hebben over de afweging die het onderwijsteam daarna nog moet maken alvorens nieuwe lesstof te implementeren. ‘Ja’, zei ze desgevraagd, ‘van het Voedingscentrum krijg ik ook alles keurig netjes toegestuurd hoor’.Binnenkort krijgt de juf nog wat op haar bordje, want als het aan landbouwminister Veerman ligt, krijgen de kleintjes voortaan ook smaaklessen op school. Hij vindt dat nodig om ze een waardevoller besef te geven van hun eten en de productie ervan. Blijkbaar schiet het thuisfront op dit punt te tekort in de opvoeding. Hoewel eten bij uitstek over opvoeden gaat, vindt de juffrouw dit toch niet zo’n gek idee, want smaaklessen passen ook bij de belangrijke ontwikkeling van de zintuigen van de kinderen, en die hoort in het basisonderwijs thuis. Ze staat niet alleen. Uit een onderzoek van de Wageningen Universiteit op 32 basisscholen in Utrecht, Amsterdam en Wageningen, dat in 2004 plaatsvond, blijkt dat smaaklessen aan de hand van een smaakleskist positief worden gewaardeerd door leerkrachten. Ook de kinderen waren enthousiast. Wat is er nou leuker dan kokkerellen in de klas of experimenteren met kleurrijke voedingsstoffen in spannende potjes?Minister Veerman wil dat de smaaklessen op de basisschool een snelle vlucht kunnen nemen, maar voor ze daadwerkelijk worden gegeven, moet er een goed onderwijsplan aan ten grondslag liggen, zo vindt het Voedingscentrum. Samen met andere organisaties wordt er momenteel dan ook aan een voorstel voor implementatie gewerkt. En tot het zover is, kan de juffrouw de kleintjes nog de hand boven het hoofd houden.

Reageer op dit artikel