artikel

Redactioneel: Verwerk een volle fruitschaal

Algemeen

Veel Nederlanders halen de norm van 2 plus 2 niet; dagelijks 2 ons groenten en 2 keer een ons fruit, zo blijkt steeds uit consumptiepeilingen. Dagelijks voldoende groente en fruit zijn goed voor een gezond en fit lichaam, een boodschap die al decennia stug wordt verspreid door de overheid en gezondheidsinstanties. Desondanks overladen de meeste Nederlanders zich nog steeds met producten waarin te veel suikers of (verzadigd) vet zitten. Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling uit 2003 komen de meesten amper aan de helft van de aanbeveling voor groente en fruit.

Ook de groente- en fruitsector en producenten doen steeds vaker een duit in het promotiezakje. Enerzijds vanuit het belang om meer afzet te creëren, anderzijds om een gezonder voedingspatroon te stimuleren: ons belang, is uw belang, en andersom. AGF-promotie Nederland begon eind oktober met de drie jaar durende campagne Verwerkte groenten, lekker en gezonder dan je denkt . Een soortgelijke campagne wordt ook in België en Frankrijk gevoerd, met financiële steun van EU. Het afgelopen half jaar brachten verschillende fabrikanten nieuwe, koelverse producten met verwerkt fruit op de markt. Het is interessant om te weten of de reclames die ze er voor voeren een gezondere leefstijl stimuleren. Voer voor onderzoek.

Verwerkte groenten en fruit stonden de afgelopen tijd ‘ter discussie’. AGF-promotie Nederland hield in samenwerking met het ministerie van VWS een debat over verwerkte groente. De vereniging voor Voedingsleer en Levensmiddelentechnologie hield zijn jaarcongres over verwerkt fruit en levensmiddelenbedrijf Hero hield een expertmeeting rond dit onderwerp, waarvan acte in dit nummer. Het ging vooral over de kwaliteit van de producten, maar zouden ze helpen de consumptie omhoog te krijgen?

Volgens een kwalitatief onderzoek onder Eindhovenaren, dat Carlijn Kamphuis van de Erasmus Universiteit dit jaar publiceerde, zien zowel de lage als hoge sociaal-economische groepen de beschikbaarheid van groente en fruit als factor voor consumptie. Opvallend is dat het dan niet alleen gaat om de beschikbaarheid in winkels, maar ook in huis. Heb je eenmaal een volle fruitschaal in huis, dan stimuleert die eten. Minpuntje voor de aanschaf van groente en fruit voor beide groepen is een hoge prijs. Niet te zuinig, vooralsnog is het een stuk goedkoper om zelf een appeltje in stukjes te snijden, dan de partjes in een plastic bakje te kopen. Moet je nog wel even de deur uit.

Reageer op dit artikel