artikel

Redactioneel: Stapje voor stapje gezonder *

Algemeen

Redactioneel: Stapje voor stapje gezonder *

Wie zijn gedrag wil veranderen, of het nu goed of fout is, moet voor de omslag open staan. Een regel die iedere hulpverlener kent, want wil iemand niet, begin dan maar beter niet aan de begeleiding (als het niet moet tenminste) of het wordt vechten tegen de bierkaai. Wil iemand wel, dan is er al veel gewonnen, en dan kan een traject ingezet worden naar blijvende verandering. Ook hulpverlenende instanties weten dit, want aan het begin van ieder nieuw jaar haken ze via hun media haast traditiegetrouw in op het legertje mensen dat dan bereidwillig is ‘slecht’ gedrag om te buigen. Aan het begin van 2009 was stoppen met roken weer favoriet onder de Nederlanders, maar ook afvallen en meer bewegen stonden opnieuw in de topvijf van goede voornemens, kortom: gezonder leven.

Ook de campagnemakers van het Voedingscentrum kwamen rond de jaarwisseling met een nieuwe publiekscampagne naar buiten, Het Nieuwe Eten genoemd. Daarin kiezen ze de weg van de geleidelijkheid, in kleine stappen naar een ander, gezonder voedingspatroon, zoveel mogelijk aansluitend bij de individuele informatiebehoefte van de consument. Via internet en met zijn mobiele telefoon kan hij informatie krijgen over een gezonder eetpatroon, bijvoorbeeld over gevarieerd eten of de grootte van de porties. Volgens een woordvoerder van het Voedingscentrum zou het idee van Het Nieuwe Eten het equivalent moeten worden van Het Nieuwe Rijden (een schoner en zuiniger manier van autorijden), waarbij andere organisaties zich kunnen aansluiten. Zo zou in meerdere lagen van de maatschappij de aandacht voor een geleidelijke aanpassing van voedingsgedrag, en wat daarvoor aan kennis en middelen nodig is, doorklinken.

Een sympathiek en onderbouwd idee, want een beproefde manier om een blijvende gedragsverandering te bereiken bestaat uit het zetten van kleine stappen. Al te rigoureuze voorstellen tot aanpassing blijken niet te beklijven. Het is al lang bekend dat het plots beginnen met een dieet meestal leidt tot jojo-gedrag. Eens populaire diëten als die van Montignac of Atkins zijn de stille getuigen van hun eigen hypes. Het is wel interessant te weten of Het Nieuwe Eten zo populair gekend gaat worden als het begrip Balansdag van het Voedingscentrum en/of de begeleiding via internet daadwerkelijk effect zal hebben op de deelnemers.

Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 1/2 van januari/februari 2009 op bladzijde 3

Reageer op dit artikel