artikel

Column: De NAV LinkedIn *

Algemeen

Column: De NAV LinkedIn *

Een aantal maanden geleden kreeg ik via de NAV-nieuwsbrief, net als alle andere leden van de Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen, het verzoek om me te registreren op LinkedIn en me aan te sluiten bij de NAV-group. Hoewel ik tot nu toe alles wat te maken heeft met virtuele gemeenschappen als Hyves, Facebook en Twitter uit de weg ben gegaan, voelde ik me genoodzaakt dit verzoek naar mijn to-do lijst te verplaatsen.

Anouk Geelen, Voorzitter jong-NAV (Nederlandse academie van voedingswetenschappen) Afdeling Humane Voeding, Wageningen Universiteit

Als lid van jong-NAV sta je natuurlijk open voor dit soort initiatieven vanuit het bestuur of van andere leden. LinkedIn is een virtueel sociaal netwerk dat gericht is op vakmensen met als belangrijkste doel geregistreerden te laten profiteren van elkaars (zakelijke) netwerk; een mooie parallel met de NAV als reëel netwerk van geregistreerde wetenschappelijk opgeleide voedingskundigen in Nederland.

Met jong-NAV denken we mee met het bestuur over nieuwe initiatieven en dragen we bij aan het organiseren van activiteiten. Hierbij nemen we altijd de jonge leden als uitgangspunt voor onze keuzes en beslissingen. Uit een enquête onder promovendi kwamen als belangrijkste redenen om lid te worden naar voren: op de hoogte blijven van ontwikkelingen en activiteiten, mogelijkheden om te netwerken en de erkende titel als voedingswetenschapper. Het wordt binnenkort voor nog meer jonge voedingskundigen mogelijk zich te laten registreren en onderdeel uit te maken van het NAV netwerk, daar de registratie-eisen enigszins worden aangepast en een publicatie bijvoorbeeld niet meer verplicht is voor de registratie van niet‑gepromoveerden.

De NAV biedt niet alleen een makkelijke en gezellige ontmoetings- en netwerkplaats, maar informeert en bindt de leden door middel van nieuwsbrief, smoelenboek, vacaturesite en nu dus ook LinkedIn. Daarnaast kunnen we door lidmaatschap van de NAV een gezamenlijk en serieus wetenschappelijk geluid laten horen op het gebied van voeding. De afgelopen tijd is er gediscussieerd over ethische aspecten van voedingsonderzoek in een niet-Westerse setting en de zin en onzin van consumenteninformatie op het etiket. Zorg dat ook jonge voedingskundigen in deze discussies een stem hebben; ga naar www.voedingsacademie.nl, meld je aan en leg de link!

Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 7/8 van juli/augustus 2009 op bladzijde 31

Reageer op dit artikel