artikel

Column: Yes, we care!

Algemeen

Column: Yes, we care!

Sinds Martijn Katans verhaal over de kroket weten we allemaal weer dat er geen slechte voedingsmiddelen zijn, alleen slechte voedingsgewoonten. Wie gevarieerd en daarbij met mate eet en drinkt, daarnaast voldoende beweegt en niet rookt, heeft statistisch een grote kans op een lang leven zonder veel kwalen. In zo’n levenspatroon passen niet alleen rauwkost en bruin brood maar dus ook de kroket. En andere lekkere dingen die het leven kleur geven zoals een frisdrank of een sapje.

Jouke Schat, directeur FWS (Vereniging Frisdranken, Waters en Sappen)

Tot zover de theorie. Die gaat uit van de mens als redelijk denkend wezen. Cogito ergo sum. Maar dat veronderstelt wel dat elke mens denkt met zijn hoofd en niet met zijn maag. Quod non. De bevolking wordt gemiddeld steeds zwaarder. En daarmee neemt de kans op allerlei vervelende ziektes hand over hand toe. Om die trend te keren worden al een paar jaar alle mogelijke middelen uit de kast gehaald. Ook door het bedrijfsleven dat weliswaar niet verantwoordelijk is voor het overgewichtprobleem maar er wel het nodige aan kan doen. Door nieuwe producten te ontwikkelen die minder calorieën bevatten, door de beschikbaarheid van de producten aan te passen, de reclame te veranderen en last but not least door bewegingsprogramma’s te ontwikkelen.

Waarom doen we dat als bedrijfsleven eigenlijk? Het is een combinatie van welbegrepen eigenbelang en echte zorg voor de samenleving. Eigenbelang, want we willen natuurlijk graag dat onze consumenten lang en gezond leven zodat ze heel veel van onze producten kunnen kopen. Ook eigenbelang in de zin van dat we beter zelf de problemen kunnen proberen helpen te voorkomen dan dat er overheidsregels komen die vaak het probleem niet oplossen maar ons wel een hoop ellende bezorgen. Bovendien zijn wij mensen uit het bedrijfsleven ook consumenten en meestal ook vaders en moeders. Wij willen graag dat kinderen opgroeien in een wereld zonder gevaar voor de gezondheid. Maar ook een wereld die vol diversiteit is, kleur, geur, afwisseling, verwondering. En een wereld waar voldoende geld wordt verdiend zodat het welvaartsniveau niet daalt. Dus bedenken we producten waar steeds minder calorieën in zitten, passen we onze verkoopmethoden en reclame-uitingen aan en organiseren we sport- en beweegprogramma’s. Er gebeurt meer dan U denkt. Zonder dat U het proeft, worden bestaande dranken minder zoet gemaakt. Wordt reclamegeld steeds meer in caloriearme dranken gestopt. Worden automaten steeds meer gevuld met light, met sapjes, met water. Verrijken we dranken met gezonde voedingsstoffen en met vezels. Doen we onderzoek naar nieuwe suikervervangers. Brengen we honderdduizenden kinderen in aanraking met breedtesport. Aan ons zal het niet liggen.

Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 9 van september 2009 op bladzijde 31

Reageer op dit artikel