artikel

Redactioneel: voor het kippenschap *

Algemeen

Redactioneel: voor het kippenschap *

De consument in de winkel gedraagt zich anders dan diezelfde politiek correcte burger. Deze laatste geeft te kennen dat hij of zij graag een stukje kippenvlees eet dat diervriendelijk is geproduceerd, met zo min mogelijk milieubelasting, maar eenmaal voor het kippenschap in de super, wordt het winkelkarretje van de gemiddelde Nederlandse consument nochtans vooral gevuld uit prijsoverwegingen, bijvoorbeeld met gevogelte met kiloknallerprijzen.

‘Als het om de aanschaf van duurzaam geproduceerde levensmiddelen gaat, lopen we in Nederland achter bij consumenten in Groot-Brittannië en Duitsland, waar dit al veel gewoner is, wat ook geldt voor het aanbod in de supermarkten’, aldus Jan-Willem Grievink van het Food Service Instituut Nederland. Hij bracht dat eind oktober naar voren bij de oprichting van het Platform Verduurzaming Voedsel , waarin afspraken worden uitgewerkt die de LNV-minister van voedselkwaliteit Gerda Verburg maakte met vijf partijen die een belangrijke rol spelen in de voedselvoorziening in Nederland. In het platform zijn primaire producenten, de levensmiddelenindustrie, de supermarkten-, catering- en horecabranche vertegenwoordigd. Het gaat om concrete, meetbare afspraken om uiteindelijk de duurzame keuze de makkelijke te maken. ‘Er wordt veel over duurzaamheid gepraat, het is nu tijd dat we de woorden gaan omzetten in daden’, zei de LNV-minister bij de start van het platform, die toegaf dat het nog best een hele tour was om alle partijen om de tafel te krijgen. Door heel de voedselproductieketen zijn immers veel inspanningen en aanpassingen nodig om de LNV-ambitie waar te maken, om Nederland over vijftien jaar koploper in de wereld te laten zijn op het gebied van duurzaamheid.

Vooralsnog gelden de afspraken voor drie jaar, maar sommige partijen gaven al aan dat de ambitie een veel langere adem vergt. Tot de Hollandse consumenten ‘klakkeloos’ overgaan in een wereld die bestaat uit duurzame, duurzamer en duurzaamste producten, kunnen ze zelf al een bijdrage leveren aan een betere wereld, daarbij gebruikmakend van enkele instrumenten zoals de recent geïntroduceerde Klimaatweegschaal van het Voedingscentrum (zie verderop in dit nummer) of de eind oktober gepubliceerde Vleeswijzer van Milieudefensie en de Stichting Varkens in Nood. Het zijn een paar voorbeelden waarmee een consument zelf kan zien welke voedselkeuze welke invloed op het klimaat, dierenwelzijn of milieu heeft. Hoewel dit soort informatiebronnen niet uitputtend zijn, kunnen ze er in ieder geval aan bijdragen dat consumenten niet meer als een kip zonder kop voor het kippenschap hoeven staan.

Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 11 van november 2009 op bladzijde 3

Reageer op dit artikel