artikel

Redactioneel: Gezondheidslogo dient de mens

Algemeen

De mens is van nature lui. Een gevleugelde uitspraak, vooral van mensen die uit ervaring lijken te spreken. Volgens de wetenschap is luiheid deels genetisch en deels door de omgeving bepaald. Schotse onderzoekers van de Universiteit van Glasgow zijn zelfs op zoek gegaan naar ‘luiheidsgenen’ bij de mens. Ze deden dat omdat eerder bij een fruitvlieg een gen onderscheiden was dat deze beestjes kenmerkte als ‘voortrekkers’ of ‘inactieve zitters’. Kennis over luiheidsgenen is handig, want hiermee zouden gezondheidswerkers de aangeboren bankzitters herkennen en een extra duwtje in de rug kunnen geven, om ze meer in beweging te krijgen, want luiheid, zo zegt de wetenschap, houdt ook verband met de ontwikkeling van obesitas.

De mens is van nature lui. Een gevleugelde uitspraak, vooral van mensen die uit ervaring lijken te spreken. Volgens de wetenschap is luiheid deels genetisch en deels door de omgeving bepaald. Schotse onderzoekers van de Universiteit van Glasgow zijn zelfs op zoek gegaan naar ‘luiheidsgenen’ bij de mens. Ze deden dat omdat eerder bij een fruitvlieg een gen onderscheiden was dat deze beestjes kenmerkte als ‘voortrekkers’ of ‘inactieve zitters’. Kennis over luiheidsgenen is handig, want hiermee zouden gezondheidswerkers de aangeboren bankzitters herkennen en een extra duwtje in de rug kunnen geven, om ze meer in beweging te krijgen, want luiheid, zo zegt de wetenschap, houdt ook verband met de ontwikkeling van obesitas.

Gemak dient de mens. Nog zo’n leuke uitspraak die de luiaards onder u vast zal aanspreken. Ik weet niet of er onderzoek wordt gedaan naar een genetische component die verband houdt met gemak dat de mens dient, laat staan bij de fruitvlieg, bekend is wel dat drie grote levensmiddelenbedrijven (Unilever, Campina en Friesland Foods) inspelen op het gemak waarmee mensen een keuze voor hun eten maken. Volgens onderzoek kiezen mensen in luttele seconden een voedingsmiddel. Het ligt niet voor de hand dat ze dan ook voor de gezonde producten kiezen. Vaak ontbreekt de juiste kennis hiertoe. De afgelopen maand presenteerden de bedrijven dan ook het ‘Ik kies bewust logo’. Met een sticker op de verpakking willen ze de ‘gezonde keuze, de makkelijke’ maken, in één oogoplsag.

Het mooie van het systeem is dat de criteria voor de voedingsmiddelen die het predikaat krijgen, gebaseerd zullen worden op algemeen aanvaarde wetenschappelijke inzichten. Kortweg komt het erop neer dat bij de logoproducten rekening wordt gehouden met een beperking van de inneming van voedingsstoffen die een schadelijk effect op de gezondheid hebben, en met een voldoende inneming van essentiële voedingsstoffen. En iedere aanbieder van levensmiddelen mag eraan meedoen, mits hij zich maar aan de criteria houdt, waar weer een stimulans voor het maken van gezondere producten van kan uitgaan.

Het is wel jammer dat ‘Ik kies bewust’ in korte tijd het derde logo op rij is waarmee de consument te dealen krijgt, na het klavertjelogo van Albert Heijn, ook voor een gezonde keuze, en het energielogo van de FNLI. Hoe meer logo’s hoe lastiger de keuze weer kan worden, zou je denken.

Voor de gelegenheid ben ik maar eens op mijn dooie akkertje door een supermarkt gelopen, op zoek naar logo’s. N-is-1-conclusie: eigenlijk valt het best wel mee, met de hoeveelheid logo’s, en als er wat plaats gemaakt wordt op de schappen, dan kunnen er nog heel wat producten met een eenduidig gezondheidspredikaat bij. Moeten we de luiaards, alsmede de niet-luiaards, nog wel bereid vinden te leren waar ze op moeten letten.

Reageer op dit artikel