artikel

Redactioneel: Voorlichting via de basisscholen

Algemeen

Het is u vast wel opgevallen dat de scholen weer begonnen zijn. Spandoeken en posters langs de weg kondigden de vele kinderfietsen aan. Opletten dus, want kinderen vragen nu eenmaal extra aandacht.

Ook de marketeers weten dat ze een belangrijke doelgroep vormen, zowel die van de voedingsmiddelenbedrijven als die van de gezondheidsorganisaties. Via schoolkinderen weten ze de aandacht van de media te trekken.

 

Juist nu de scholen weer begonnen zijn. Zo ontving de hoogste vertegenwoordiger van het ministerie van VWS in de eerste maand van dit schooljaar uit handen van enkele basisschoolleerlingen het eerste exemplaar van de brochure Hollands welvaren waarin de Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting de aandacht vragen voor de manier waarop kinderen worden beinvloed door reclame voor ongezonde voeding. Een jaar geleden heeft de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) al een vrijwillige gedragscode voor reclame die is gericht op kinderen opgesteld, om zodoende overgewicht te verminderen.

 

Volgens de Consumentenbond en de Hartstichting heeft deze code tot nog toe maar weinig effect gehad op de veranderingen in de kinderreclame. Laat staan de afname van overgewicht. Hoewel de FNLI stelt dat al veel bedrijven er gevolg aan geven, is de gewiligheid om ermee te werken nog niet tot alle ondernemerslagen van Nederland doorgedrongen. Niet voor niets dat de organisaties ten principiale aan de minister aanbevelen dat er via het medium tv, dat een grote impact op kinderen heeft, geen reclame meer voor ongezonde voeding zou mogen verschijnen op tijden dat de kinderen kijken.

 

Ik ben benieuwd op de minister van VWS er dit schooljaar nog wat aan kan doen. Ook minister Veerman pakte zo vlak voor de verkiezingen nog even uit met een door zijn ministerie gefinancierd lespakket voor basisscholen Smaaklessen…Meer dan Weten over Eten!, over de herkomst van voedsel en smaak. Het is de bedoeling dat alle basisscholen het krijgen en ermee gaan werken. Ook hierbij gaat het om een vrijwillige opname in het curriculum van basisonderwijs. Maar na het pakket gezien te hebben, zie ik geen redenen om er niets mee te doen. De smaaklessen zijn leuk, veel leuker dan reclame voor snoep.

 

In de hoop dat de nu nog kleine consumenten van de toekomst door hun toegenomen voedingskennis zelfstandig een keuze voor een gezondere voeding gaan maken. En misschien verandert met de kritieke massa de reclame vanzelf wel mee. Amper na een haar zijn publieke pleidooi voor smaaklessen op school, kon Veerman met zijn pakketen er al kokend een Haags klaslokaal binnenstappen, ter presentatie. Ook dat is hoopgevend, dat het best snel kan gaan in de politiek.

Reageer op dit artikel