artikel

De Passie van: Voedingskundige Jacqueline van Schaik *

Algemeen

De Passie van: Voedingskundige Jacqueline van Schaik *

‘Vanwege mijn brede interesse was het lastig om te kiezen voor een vervolgopleiding, maar interesse voor voeding heb ik altijd gehad. Na de middelbare school heb ik gekozen voor Wageningen Universiteit vanwege de grote vrije ruimte voor keuzevakken en het internationale karakter van de universiteit, wat een brede opleiding mogelijk maakte.

Hoe bent u in de voedingssector terecht gekomen?
‘Vanwege mijn brede interesse was het lastig om te kiezen voor een vervolgopleiding, maar interesse voor voeding heb ik altijd gehad. Na de middelbare school heb ik gekozen voor Wageningen Universiteit vanwege de grote vrije ruimte voor keuzevakken en het internationale karakter van de universiteit, wat een brede opleiding mogelijk maakte. Naast Voedingsleer heb ik een specialisatie Marktkunde en Marktonderzoek gedaan. Het feit dat voeding zo veelzijdig is en dat het iedereen raakt – voeding is emotie – maakt het een oneindig interessant onderwerp.’

Wat houdt uw huidige werk in?
‘Na een start in marktonderzoek, heb ik een aantal jaren aan klinisch onderzoek gewerkt voor medische voeding, specifiek voor HIV-geïnfecteerde patiënten. Door de combinatie van immunologie en voeding en het feit dat ik het project vanaf het opzetten van de eerste pilotstudie tot de eindanalyse van een wereldwijde studie mee heb gemaakt, vond ik dit erg boeiend. Het doen van voedingsonderzoek met medische specialisten voor wie farmacologische interventies de standaard zijn en voor wie voeding een compleet nieuw terrein is, gaf dit project een extra dimensie. Vier jaar geleden heb ik gekozen om terug naar de consumentenvoeding te gaan en sindsdien werk ik als voedingskundige bij Mondelez International. Ik heb hier een veelzijdige functie, waar ik mijn voedingskennis breed toepas. Op Europees niveau ben ik verantwoordelijk voor een regio en voor de biscuits en chocoladeproducten. Ik representeer het bedrijf op diverse voedingskundig relevante onderwerpen, zoals marketing gericht op kinderen, portiegroottes, productverbetering en communicatie voor deze productgroepen. Hoewel dit productcategorieën zijn, die in ogen van sommige mensen overbodig zijn, zijn ze een geïntegreerd onderdeel van het dieet. Tussendoorconsumptie levert al sinds het begin van de VCP zo’n 30% van de dagelijkse energie-inname van de Nederlandse consument, dus de voedingskundige aspecten zijn zeker relevant. Biscuits zijn in bijvoorbeeld Spanje en Italië bovendien een gebruikelijk onderdeel van het ontbijt. Interne educatie van collega’s, externe communicatie naar gezondheidsprofessionals en nutritionele vragen van consumenten beantwoorden valt ook onder mijn takenpakket.’

Wat zou u nog onderzocht willen zien?
‘Zoveel! Gezien mijn huidige functie, ben ik natuurlijk erg geïnteresseerd in diverse ‘hot topics’ waar al veel onderzoek naar wordt gedaan, zoals de effecten van volkorengranen en chocolade, de specifieke rol van de verschillende soorten verzadigd vet, het effect van logo’s op consumentengedrag. Ten aanzien van gezondheidsbevordering zie ik educatie als ‘key factor’ en ik zou meer lange-termijneffecten van voedingskennis op voedingskeuze willen onderzoeken om te zien of deze overtuiging correct is. Als er een positief bestand bestaat, zou ik graag meedenken op welke manier educatie het best ingezet kan worden.’

Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 5/6 van mei/juni 2013 op bladzijde 11

Reageer op dit artikel