artikel

Het laatste woord: Focussen op wat écht helpt *

Algemeen

Het laatste woord: Focussen op wat écht helpt *

Goed nieuws voor de lezers van Voeding Nu. Voorlopig blijft er meer dan genoeg te doen voor voedingsvoorlichters in Nederland. Onze niet-zo-brave burgers eten namelijk veel te weinig groenten, fruit en vis.

Wat te doen, voedingsvoorlichters? Dat is heel eenvoudig. Meer groenten, fruit en vis aanbevelen. Dat is prettig positief, een leuke boodschap en je kunt er ook nog lekkere recepten aanhangen. Een win-win-win-situatie. Bovendien is ook al bijna tien jaar bekend dat juist díe veranderingen de meeste gezonde zoden aan de dijk zetten. Het RIVM bracht immers in 2004 al het rapport ”Ons eten gemeten” uit. Daarin stond het zwart op wit: meer groenten en fruit scheelt 5.000 sterfgevallen aan hart- en vaatziekten per jaar. Meer vis scheelt 4.500 sterfgevallen. Minder verzadigd vet scheelt ‘slechts’ 1.000 sterfgevallen.

Maar wat doen de voedingsvoorlichters in Nederland? Ze bestoken het arme publiek met cryptische boodschappen als ‘eet minder verzadigd vet’. Ze plakken bewuste logootjes op producten waar – door middel van een hoop ingewikkeld industrieel geknutsel – een paar milligram minder zout, een grammetje minder vet of een klontje minder suiker in zit.

Het is als schieten met hagel, terwijl er een kanon voor de deur staat.

Het is weggegooid geld.

Meer groenten, fruit en vis. Dat is een boodschap die consumenten snappen. En het is een advies dat de balans op alle fronten verbetert. Een stuk makreel op de boterham vervangt de boterhamworst (minder verzadigd vet) en levert de essentiële visvetzuren en vitamine D (pluspunt). Een salade bij de lunch scheelt een boterham (en daarmee een schep zout) en levert vezels, een berg vitamines en kalium (mooi voor de natrium-kaliumbalans). Een appel tussendoor op school scoort op alle fronten beter dan welke bewust-geknutselde-tussendoorkoek dan ook.

Doe het, voedingsvoorlichter! Durf het! Praat nooit, maar dan ook nooit meer over verzadigd vet. Maak dat bescheiden groenten- en fruitvak in de Schijf van Vijf veel groter. Steek een haringvlaggetje in het middelpunt van die schijf.

Kies uitsluitend voor deze drie positieve boodschappen: meer groenten, meer fruit, meer vis.

Kies voor effect.

Karine Hoenderdos
Diëtist, tekstschrijver en redacteur bij www.puurgezond.nl en www.nieuwsvoordietisten.nl

Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 5/6 van mei/juni 2013 op bladzijde 28

Reageer op dit artikel