artikel

De passie van… Esther Kok *

Algemeen

De passie van… Esther Kok *

Esther Kok: ‘De consument heeft recht op correcte etikettering’.

Hoe bent u in de voedingssector terecht gekomen?
‘In ben in 1983 begonnen aan studie Biologie en had interesse in de ontwikkeling en groei van akkerbouwgewassen. Ik kreeg toen ook veel vakken met moleculaire achtergrond, waardoor mijn interesse meer afdwaalde naar dit onderwerp in samenhang met de menselijke aspecten. Beide interesses kon ik mooi combineren in het onderwerp voeding. Ik heb mijn studie biologie afgerond en ben gepromoveerd op het onderwerp Voeding en Toxicologie. Na afronding van mijn studie ben ik gaan werken bij het toenmalige Instituut voor Veeteeltkundig Onderzoek (IVO). Hierna ben ik 1991 gestart bij het RIKILT aan de Wageningen Universiteit, waar ik begon als onderzoeker.

Wat houdt u huidige werk in?
Tegenwoordig ben ik hoofd van de afdeling Novel Foods en Agri Chains van het RIKILT Wageningen. De onderzoeksafdeling is erg breed en er worden onderzoeken gedaan in de richtingen: moleculaire labonderzoeken, productieketens, voedingsgemodificeerde organismen en etikettering. Onze onderzoeken zijn voedingsgebaseerd en hangen vaak ook samen met andere onderdelen zoals regelgeving. Ik ben betrokken bij al deze lijnen.

Wat zou u nog onderzocht willen zien?
Voor in de toekomst zijn er twee onderwerpen waar men naar mijn idee mee aan de slag moet blijven en die verder ontwikkeld moeten worden.

De consument moeten kunnen uitgaan van de veiligheid van producten in de toekomst. De regelgeving hieromtrent is hoog binnen Europa, en moet dit ook blijven. Daar werken wij binnen het RIKILT hard aan. Er word gebruik gemaakt van analytische methoden hiervoor, waarbinnen wij zo min mogelijk gebruik willen maken van proefdieren.

Verder vind ik dat de consument recht heeft op de correctheid van etikettering. Wij werken daarom aan methodes die het gebruik van etikettering efficiënter moeten gaan maken. Consumenten van tegenwoordig stellen steeds meer eisen aan de etikettering en willen ook meer weten dan vroeger. Ze willen weten waar hun producten vandaan komen, de achtergrond hiervan en of deze duurzaam zijn geproduceerd. Aan deze vragen proberen wij te voldoen door verdere ontwikkeling van etiketteringsmethodes.

Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 3/4 van maart/april 2014 op bladzijde 19

Reageer op dit artikel