artikel

Voeding tijdens de zwangerschap *

Algemeen

Voeding tijdens de zwangerschap *

Voor en tijdens de zwangerschap legt een vrouw de basis voor de gezondheid van haar kind. Een gezonde en veilige voeding helpt om een gezonde start te maken. Een gezonde voeding voor zwangere vrouwen betekent eten volgens de Schijf van Vijf. Daarnaast hanteert het Voedingscentrum aanvullende adviezen.

Het Voedingscentrum adviseert een voeding die zo optimaal mogelijk is voor de gezondheid van de aanstaande moeder en het kind. De meeste voedingsadviezen komen uit de Richtlijnen goede voeding 2006 (1), aangevuld met recentere adviezen van de Gezondheidsraad voor vitamine A, D, foliumzuur, alcohol en preconceptiezorg. Voor het kind gaat het in de eerste plaats om de ontwikkeling tot een gezonde baby. Zowel over- als ondervoeding van de moeder kan de groei en gezondheid van een kind in de baarmoeder belemmeren. Daarnaast groeit het inzicht dat bepaalde leefstijlfactoren van de moeder de kans op ziekten bij het kind op latere leeftijd vergroot. Overgewicht voor de zwangerschap en gewichtstoename tijdens de zwangerschap verdienen hierbij aandacht. Tijdens de zwangerschap is het verder extra belangrijk om op hygiëne en voedselveiligheid te letten. De risico’s zijn vaak klein, maar belangrijk en vermijdbaar. Veel van de voedselveiligheidsadviezen worden uit voorzorg gegeven.

Voedingsadviezen voor zwangere vrouwen
Een gezonde voeding voor zwangere vrouwen, betekent eten volgens de Schijf van Vijf. Daarbij hanteert het Voedingscentrum de volgende adviezen voor vrouwen die zwanger willen worden en zwanger zijn:

  • Slik vanaf ten minste vier weken voor de conceptie tot acht weken na de conceptie 400 microgram foliumzuur per dag. Start daarom met het slikken van een foliumzuursupplement vanaf het moment dat er een zwangerschapswens is, tot tien weken na de laatste menstruatie.
  • Slik tijdens de zwangerschap 10 microgram vitamine D per dag.
  • Slik geen supplementen met vitamine A (retinol, retinal, retinyl-acetaat of retinyl-palmitaat) en eet geen lever(producten).
  • Eet iets meer uit de groep vlees(waren), vis, kip, eieren en vleesvervangers: 125-150 gram per dag in plaats van 100-125 gram per dag.
  • Eet twee keer per week vis, waarvan minimaal één keer per week vette vis.
  • Drink geen alcohol vanaf het moment dat er een zwangerschapswens is.
  • Eet niet bewust meer dan voor de zwangerschap.
  • In geval van overgewicht: probeer af te vallen voor de zwangerschap, zodat je met een gezond gewicht de zwangerschap ingaat. Volg tijdens de zwangerschap geen dieet om af te vallen.
  • Houd je aan de voedselveiligheidsadviezen met betrekking tot hygiëne en wat je beter niet kunt eten tijdens de zwangerschap. Voor deze adviezen wordt verwezen naar de factsheet.

De vertaalslag naar de consument
De adviezen voor vrouwen die zwanger willen worden en zijn staan op www.voedingscentrum.nl/zwanger. Hier is ook de kaart 5x veilig voor zwangeren te vinden en een tabel wat je wel en niet kunt eten tijdens de zwangerschap.

In de factsheet bijgesloten bij deze Voeding Nu lees je de onderbouwing van deze adviezen en de adviezen met betrekking tot voedselveiligheid tijdens de zwangerschap.

Referenties
Gezondheidsraad, Richtlijnen Goede Voeding 2006, Gezondheidsraad: Den Haag

Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 1/2 van januari/februari 2015 op bladzijde 22

Reageer op dit artikel