artikel

De invloed van de sociale omgeving op eetgedrag

Algemeen

De invloed van de sociale omgeving op eetgedrag

Van doordeweekse avondmaaltijden met het gezin tot een lunch met collega’s of een etentje met vrienden: we eten vaak met andere mensen samen. Het eetgedrag van mensen om ons heen beïnvloedt ons eigen eetgedrag. Als je gezellig aan tafel zit met vrienden ben je bijvoorbeeld gauw geneigd om nog wat extra op te scheppen, terwijl je dit misschien minder snel zal doen bij een etentje met nieuwe collega’s. De sociale omgeving kan op verschillende manieren invloed uitoefenen op ons eetgedrag.

Het effect van de sociale omgeving op eetgedrag, kan worden onderverdeeld in onderstaande drie vormen van sociale invloed:

• Sociale facilitatie: wanneer mensen samen eten met familie en vrienden eten ze meer dan alleen (1).

• Modeling: mensen passen hun eetgedrag aan op basis van het eetgedrag van een tafelgenoot. Mensen eten meer of minder als de ander dit ook doet (2).

• Impression management: mensen passen hun eetgedrag aan om een goede indruk te maken (3).

Volgen

Een belangrijk mechanisme dat aan deze vormen van sociale invloed ten grondslag ligt is het volgen van sociale normen. Een sociale norm geeft informatie over het gedrag van een groep (4). Door middel van een sociale norm, zoals het eetgedrag van anderen, krijgen mensen informatie over wat gepast is om te eten in een bepaalde situatie: ‘dit doen anderen, dus dat zal wel juist zijn.’

Er zijn diverse manieren te bedenken om mensen te helpen gezonde keuzes te maken en niet te veel te eten. Een van de mogelijkheden voor gezondheidsprofessionals zou zijn om mensen ervan bewust te maken dat wanneer ze met familie of vrienden eten, zij geneigd zullen zijn om meer te eten dan wanneer zij alleen eten. Wanneer mensen met anderen eten, zijn zij minder goed in staat om te monitoren wat en hoeveel zij eten. Een andere manier is het voorkomen van gedachteloos te veel eten: bewuster eten door iedere hap goed te proeven en tijdens het eten te letten op gevoelens van verzadiging. Ook kunnen industrie en beleid sociale normen relatief gemakkelijk inzetten, door het geven van meerderheidsinformatie. Hierbij kan gedacht worden aan het tonen van een banner in een kantine bij een gezond product, waarop staat: ‘veel gekozen product in deze kantine.’ Met onder andere bovenstaande handvatten kan de

sociale omgeving gebruikt worden om ongezond gedrag te ontmoedigen, of gezond gedrag aan te moedigen.

Referenties

1. De Castro JM & De Castro ES. Spontaneous meal patterns of humans: influence of the presence of other people. The American Journal of Clinical Nutrition. 1989; 50:237-247

2. Cruwys T, Bevelander KE & Hermans RCJ. Social modeling of eating: a review of when and why social influence affects food intake and choice. Appetite. 2015;86:3-18          

3.  Vartanian LR. Impression management and food intake. Current directions in research. Appetite. 2015;86:74-80                                                                     4.     Schultz PW, Nolan JM, Cialdini RB, Goldstein NJ & Griskevicius V. The constructive, destructive, and reconstructive power of social norms. Psychological Science. 2007;18:429-434

 

Reageer op dit artikel