artikel

Fabrikanten leven zich uit met babyvoeding

Algemeen

Fabrikanten leven zich uit met babyvoeding

Ouders willen de beste voeding voor hun kinderen, dus ook voor hun baby. Dan gaat het niet alleen om de geijkte potjes groente en fruit en formules, maar ook om snacks voor de allerkleinsten. Zo bleek op de voedingsbeurs SIAL die in het najaar plaatsvond in de Franse hoofdstad Parijs. Mede door de vraag uit Azië is babyvoeding nog altijd lucratief en fabrikanten variëren er daarom op los. ‘Baby’s worden steeds interessanter om in te investeren.’

Zoals gewoonlijk is het een drukte van belang bij SIAL’s innovatiepaviljoen. Gewapend met fotocamera’s, smartphones en opschrijfboekjes gaan geïnteresseerden van vitrine naar vitrine op zoek naar dat ene ei van Columbus. Of misschien zitten er wel meerdere pareltjes tussen. ‘Jullie voedsel is gezond en van goede kwaliteit’, zegt Milly Wu van Pinlive Foods uit het Chinese Shanghai die ook rondsnuffelt naar nieuwigheden. Ze doelt op Europese voedingsmiddelen die een goed imago hebben in het Verre Oosten.

De Chinezen zijn het vertrouwen in veel voedingsmiddelen, vooral babyvoeding, van eigen bodem kwijtgeraakt. Zeker sinds het melamineschandaal in 2008, toen baby’s overleden en ziek werden door de chemische stof melamine in Chinese babyvoeding. Sinds die tijd prefereren de Chinezen Europese voeding die bekendstaat om haar hoge kwaliteit en kwaliteitseisen. Met 70% buitenlandse bezoekers, waarvan veel uit opkomende economieën, vormt SIAL het uitgelezen podium voor Europese voedingsfabrikanten om hun babyvoeding te showen. In de vitrine van het Franse bedrijf Solidac staan grote blikken opvolgmelk van het merk Modilac met een Chinese tekst. ‘Sinds dit jaar verkopen we deze in China’, zegt internationaal marketingmanager Hélène Chastenet.

Innovatie in babyvoeding

Bij Triscom B.V. uit Heino wordt babyvoeding gemaakt van Nederlandse melk onder de merknaam Primavita. Het bedrijf richt zich vrijwel volledig op de export van melkpoeder, waarbij de meeste babyvoeding naar China gaat. Exporteurs hebben niet alleen te maken met Europese wetgeving maar ook met Chinese eisen. ‘Sinds 1 oktober mogen er bijvoorbeeld maar drie verschillende recepturen uit een fabriek komen. In China is het gewoon moeilijk om producten geïmporteerd te krijgen.

Het is er restrictief’, zegt directeur Koos de Koning. Consumenten en professionals kunnen ook producten als melkpoeder en diverse babymelkformules online kopen. De Koning signaleert dat er momenteel veel geïnnoveerd wordt op het gebied van babyvoeding. Dat was wel anders in de tijd dat Triscom begon in 1993. Zo komen er steeds meer tussendoortjes als biscuits en graanrepen voor de allerkleinsten. ‘Ouders hebben meer aandacht voor hun baby. Er komen dus ook speciale producten op de markt. Voor bedrijven wordt het steeds interessanter om in baby’s te investeren. Die tendens zie je over de hele wereld.’

Hoewel Triscom producten maakt voor kinderen van nul tot drie jaar en ouder, houdt de fabrikant het bij melkproducten. ‘We willen het overzicht houden.’ Toch innoveert het bedrijf uit Heino wel degelijk. Zo kunnen foodprofessionals online terecht voor een melkpapje met tarwe, fruit en rijst. ‘We hebben een formule gebaseerd op geitenmelk. Als baby’s spugen, last hebben van krampjes en pijntjes, dan wordt deze speciale formule gevraagd.’ Geitenmelk is lichter verteerbaar, geeft minder kans op maag- en darmklachten en zorgt minder vaak voor overgevoeligheidsreacties. Ook heeft Triscom een lactosevrije productenlijn.

Melkvrij toetje

Het Franse Sodilac innoveert iets gedurfder met een melkvrij toetje gebaseerd op rijstproteïne dat heet: Mijn Eerste Dessert Zonder Melk (Modilac). Het toetje is bedoeld voor baby’s die allergisch zijn voor eiwit uit koemelk. Het is verkrijgbaar in de smaken van vanille en chocolade. ‘Dit product zorgt voor meer variatie in ons aanbod’, zegt Chastenet. ‘Het was een grote technologische uitdaging om het product te ontwikkelen’, vertelt ze. ‘In het product zit weinig suiker om te voorkomen dat zuigelingen te veel gaan wennen aan een zoete smaak.

Daar lag ook een deel van de uitdaging: het toetje moest smakelijk zijn, maar niet te zoet. Ook textuur was lastig, we moesten voorkomen dat het dessert te waterig zou worden.’ Bij Sodilac denken ze niet alleen aan het kind, maar ook aan de moeder. Het verfrissende suikervrije drankje ‘Vitamums’ van Modilac met vijf vitamines (C, B3, B5, B6 en B12) zou vermoeidheid bij jonge moeders verminderen. Aangeraden wordt een flacon per dag te drinken. Maar waarom is dit drankje zo speciaal, er zijn toch wel meer drankjes met meerdere vitamines? Dat heeft te maken met de verhoudingen en de hoeveelheid vitamines in het drankje, vertelt de marketingmanager.

De claim ‘meer vitaliteit, minder vermoeidheid’ klopt volgens Chastenet helemaal. ‘We hebben immers een afdeling die zich bezighoudt met Europese regelgeving.’ Het drankje is verkrijgbaar in apotheken en binnenkort ook in supermarkten.‘ Dit product voor moeders was voorheen niet op de markt. Je had alleen supplementen. ‘Het geven van borstvoeding maakt moeders moe. Vitamums geeft ze energie om te besteden aan hun kind.’ Al doet de naam anders vermoeden, Vitamums is niet alleen voor kersverse moeders. Chastenet: ‘Ik heb geen kinderen, maar als ik moe ben neem ik ook zo’n flesje.’

Lactose en minder suiker

Het Finse zuivelbedrijf Valio profileert zich met zijn lactosevrije producten. Een gepatenteerde technologie maakt het mogelijk de lactosevrije zuivel net zo te laten smaken als reguliere zuivel, claimt de onderneming. Volgens Valio is de markt met lactosevrije alternatieven in Europa met 75% gegroeid tussen 2012 en 2016. Dit komt mede door de groeiende wereldwijde bewustwording van lactose-intolerantie. Ook de nieuwste yoghurtproducten voor kinderen (3-8 jaar) onder de merknaam ‘Play’ bevatten geen melksuiker. Maar het innovatieve eraan is vooral de suikerreductie van 40%. Het bedrijf ontwikkelde de yoghurtjes met de smaakvoorkeuren van kinderen in het hoofd, maar wel met minder suiker. Valio betrok de doelgroep actief bij het productontwikkelingsproces. ‘Consumenten gaven aan dat het wel een tandje minder mocht met suiker in kinderproducten. Finnen zien geen reden kinderen te laten wennen aan zoetheid en vinden dat in snackproducten voor kinderen te veel suiker zit’, zegt categoriemanager Jussi Mattsson van Valio. Suiker in voedingsmiddelen maakt wereldwijd een levendig debat los. Het Finse Instituut voor Gezondheid en Welzijn volgt deze discussie op de voet en heeft al opgemerkt dat yoghurt met een smaakje een significante bron van suiker is in het kinderdieet.

Redenen genoeg voor Valio om in te zetten op een kinderdessert met minder suiker. De Play-reeks in de varianten aardbei, framboos, banaan en peer zijn qua smaak en textuur niet anders dan reguliere yoghurtproducten, claimt Valio. In 2020 wil het zuivelconcern een suikerreductie hebben bereikt van 50% in zijn reeks tussendoortjes voor kinderen en volwassenen. ‘Een reductie van 40% is nog wel te bereiken voor de innovatieve zuivelfabrikant, al heeft ons dat ook twee tot vier jaar gekost. Maar 50% is van een heel andere orde. We moeten echt al onze expertise op het gebied van onderzoek en ontwikkeling gaan inzetten om dit te bereiken zonder gebruik te maken van zoetstoffen’, zegt Niko Vuorenmaa van Valio. Omdat consumenten dat niet willen, gebruikt het bedrijf geen zoetstoffen om de minder zoete smaak te compenseren. Een aantal eiwitrijke producten vormt daar een uitzondering op, omdat er ook consumenten zijn die geen probleem hebben met kunstmatige zoetstoffen.

Rijstcrackers voor baby’s

Bij het Thaise Namchow gooien ze het over een heel andere boeg. Het bedrijf maakt gebruik van zijn decennialange ervaring in het fabriceren van rijstproducten en brengt sinds kort Happy Bites op de markt, rijstsnacks voor baby’s van zes maanden en ouder in de smaken bosbes, banaan en appel. De perfecte eerste snack, aldus het bedrijf. ‘De textuur is knapperig en zacht en door het speeksel van de baby lost de wafel gemakkelijk op in het mondje’, zegt sales- en marketingmanager Pornpan Tangkamolsuk.

Ook is er onlangs een biologische versie van Happy Bites geïntroduceerd. Pornpan wijst op het biologische certificaat en andere certificeringen die aantonen dat het wel snor zit met de kwaliteit. Het product bevat geen kunstmatige, kleur-, geur- en smaakstoffen en is glutenvrij. Op folders en op de verpakking staat dit duidelijk aangegeven. Op heel SIAL valt het overigens op dat fabrikanten graag benadrukken welke ”slechte” zaken allemaal niet in hun voedingsmiddelen zitten (zie kader).

In het vuistje

Op de stand van Happy Bites wordt een filmpje afgespeeld waarin een baby aan het wafeltje knabbelt en het zelf vasthoudt. Bij Namchow hebben ze daar over nagedacht. De snack heeft een ovale vorm, waardoor de zuigeling het koekje zelf gemakkelijk kan vastpakken. ‘Het past goed in het vuistje. Op die manier leren ze snel zelf te eten.’

Maar de snack heeft ook nog een ander functie. ‘Het helpt de kleintjes als ze jeuk hebben aan hun tandvlees.’ Tangakamolsuk maakt een op en neergaande beweging bij haar mond. Voor de fruitsmaken gebruikt Namchow natuurlijke fruitpoeders. ‘Ze zijn allemaal niet genetisch gemodificeerd’, benadrukt de marketing- en salesmanager. Tot nu toe maakte het Thaise voedingsbedrijf alleen rijstcrackers voor volwassenen. De productie van de Happy Bites is de eerste stap in het babyvoedingsegment. ‘We zien dit als een kans om te profiteren van de snelgroeiende babyvoedingmarkt.’

Reageer op dit artikel