artikel

De passie van Marije Vogelzang

Algemeen

De passie van Marije Vogelzang

‘Voedselcultuur met creativiteit gezonder en bewuster maken’, dat zegt eetontwerpster Marije vogelzang.

Hoe bent u in de voedingssector terechtgekomen?

Eigenlijk weet ik nog steeds niet of ik nu wel of niet in de voedingssector werk. Zeventien jaar geleden ben ik begonnen als ontwerper. In die tijd hielden ontwerpers zich nog niet met voeding bezig, dus het was volgens mijn medestudenten heel apart wat ik deed. Het ontwerpen met voeding is eigenlijk voortgekomen uit het ontbreken van een ‘klik’ met het vormgeven van bijvoorbeeld kleding of meubelen. Op een avond stond ik thuis eten te bereiden en besefte ik dat een keuken ook wel degelijk een werkplaats is.

Het idee dat je iets kon maken dat onderdeel van iemands lichaam wordt, weer vergaat en emoties teweegbrengt vond ik zo mooi, dat ik er gedurende de jaren meer mee ben gaan werken. Het eerste project met voedsel was een enorm succes en mocht ik in Milaan exposeren. Ik was echter bang dat ik het ‘meisje van het eten’ werd en mede daardoor was de weg naar het ontwerpen met voeding een langdurig proces. Ik heb me er langzaam in ontwikkeld, want mijn passie ging er wel naar uit.

Wat houdt uw huidige werk in?

Als ontwerper kijk ik vooral naar de maatschappelijke context en wat ik hierin kan bijdragen. De afgelopen tijd ben ik vooral bezig geweest met een project waarbij vijf kunstenaars werden gekoppeld aan vijf intensieve veehouders. Ik werd gekoppeld aan eierenboer Twan, die bevruchte eieren verkoopt aan kippenhouderijen. Uit deze eieren komen plofkippen die worden gebruikt voor vlees. Wat hem dwarszit, is dat hij het voedselsysteem niet kan sturen en hij afhankelijk is van de vraag van de consument naar vlees en dus uiteindelijk naar zijn eieren.

Dit gegeven veroorzaakte ook bij mij een frictie met mijn eigen normen en waarden: consumenten denken vaak niet na over het stukje vlees uit de supermarkt dat voortkomt uit een dier dat geleefd heeft. Daarom heb ik voor de Dutch Design Week ‘the EGGCHANGE’ ontworpen. Mensen konden een bevrucht ei kopen, het uitbroeden en de kip verzorgen. Vervolgens kunnen ze de kip slachten en opeten, of behouden en weer eieren laten leggen en uitbroeden. De prijs van het eerste ei staat op den duur niet meer in verhouding tot de uiteindelijke waarde. Dit project heb ik dan ook gemaakt om het besef van de waarde van geld en van wat je eet onder de aandacht te brengen. Dat besef mist namelijk in onze voedselcultuur.

Wat zou u nog onderzocht willen zien?

Ik ben onlangs de Dutch Institute for Food and Design begonnen. Hiermee wil ik Food and Design op de kaart zetten. Naar mijn mening wordt er door ontwerpers nog veel te weinig gedaan met voedsel en eten. Mijn droom is een platform op te zetten dat een podium is voor ontwerpers die zich willen ontwikkelen en mensen willen inspireren.

Opdrachtgevers zijn vaak vooral gericht op producten die ze direct weer op de markt kunnen brengen. Maar ik wil bij ontwerpers het besef doen doordringen dat ze veel meer kunnen doen op kwalitatief niveau. Met dit platform wil ik uiteindelijk ook binnenkomen bij overheden, zodat de huidige voedselcultuur met creativiteit gezonder en bewuster gemaakt kan worden.

Reageer op dit artikel