artikel

De passie van NAV-lid Rutger Schilpzand

Algemeen

De passie van NAV-lid Rutger Schilpzand

‘Mijn maatschappelijke betrokkenheid wil ik ook in mijn werk kwijt kunnen.’ Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 5.

Naam: Rutger Schilpzand
Geboortedatum: 4 JUNI 1953
Woonplaats: Den Haag
Functie: Algemeen secretaris Choices International Foundation

Hoe ben je in de voedingssector terechtgekomen?

‘Rond mijn achttiende was het de tijd van de verhalen over hongersnoden in Afrika. ‘Biafra-kindjes’ was toen een begrip. Vanuit een gevoel van sociale rechtvaardigheid had ik daar interesse voor. Toen ik mijn studiekeuze moest maken, wilde ik daarom iets doen met sociologie, maar ook met biochemie (wat ik leuk vond). Daarmee kon ik terecht bij een studie Voeding in Wageningen. Ook had ik het idee dat ik journalist wilde worden en daarmee ben ik na mijn studie verdergegaan. Ik schreef onder meer voor Trouw, een blad van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en voor Boerderij. Daarna was ik nog regiomedewerker van de Novib in Drenthe, werkte ik voor de alternatieve consumentenbond Konsumenten Kontact en deed ik op freelance-basis onderzoek voor de Consumentenbond. De langste periode, zo’n twintig jaar, werkte ik voor Schuttelaar en Partners, een communicatieadviesbureau op het gebied van voeding, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Steeds kon ik in mijn werk mijn maatschappelijke betrokkenheid kwijt.’

Wat houdt je huidige werk in?

‘Op dit moment ben ik secretaris van Choices International, de internationale koepelorganisatie waar de Stichting Ik Kies Bewust onder valt. Daar waar het kan, proberen we vanuit Choices de productie van levensmiddelen de goede, gezonde kant op te sturen. Bedrijven kunnen zich daarin onderscheiden via ons logo. We zijn actief in alle delen van de wereld, zoals in de opkomende Chinese markt. Meer dan twintig jaar geleden is al voorspeld dat door de mondiale economische ontwikkeling het voedingspatroon over de hele wereld zou gaan lijken op het westerse, met alle gevolgen van dien: we krijgen overal te maken met overgewicht en andere welvaartsziekten. Natuurlijk hebben bedrijven die nu betrokken zijn bij Choices, zoals Unilever, FrieslandCampina en Pepsico, een aandeel in het ontstaan van het probleem gehad, maar zij realiseren zich tevens dat ze een deel van de oplossing moeten zijn. Zij weten dat ze terug moeten in het aandeel ongezondere voedingsmiddelen. Met Choices hopen we een bijdrage te kunnen leveren aan de bijsturing hiervan. Onze toegevoegde waarde is dat we criteria opstellen waarmee bedrijven werken aan gezonder alternatieven binnen bestaande groepen voedingsmiddelen; daar geven we ons logo aan.’

Wat zou je nog onderzocht willen zien?

‘Ik zou willen weten hoe je de effectiviteit kunt bepalen van interventies in foodsystemen. We leven in een wereld die bestaat uit allerlei voedselketens, bijvoorbeeld die tussen boer en consument. Er zijn heel veel factoren van invloed op bepaalde ontwikkelingen binnen die ketens. Het is interessant te weten op welke manier jouw acties in deze complexiteit kunnen leiden tot positieve ontwikkelingen. En wat weegt daarin het zwaarst? Is dat de overheid, zijn het initiatieven uit het bedrijfsleven? Veel beslissingen in de voedingssector worden genomen op basis van bewijs, evidence based, volgens een oorzaak-gevolgmodel. Maar binnen de wereld van foodsystemen werkt dat eigenlijk niet zo. Welke factoren die tot positieve maatschappelijke ontwikkeling zouden kunnen leiden, zou je het beste kunnen stimuleren? Is daar evidence voor te vinden?’

Reageer op dit artikel