artikel

De passie van foodtrendanalyst Anneke Ammerlaan

Algemeen

De passie van foodtrendanalyst Anneke Ammerlaan

‘Met kennis van het verleden is het zicht op de toekomst vele malen groter’ Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 6.

Hoe ben je in de voedingssector terechtgekomen?

‘Dat is eigenlijk heel simpel. In mijn familie zijn bijna alle takken van voeding terug te vinden. Ik ben opgegroeid met kwaliteit en innovatie. Mijn opa was zelfs een van de eersten die vla in flessen deed en dan heb ik het over de jaren twintig of dertig. Eigenlijk is mijn oorspronkelijke vak tijdschriftredacteur. Ik deed een journalistieke opleiding bij het vrouwenblad Libelle, waar ik eind jaren zeventig begon met werken. Nu volg ik al meer dan twintig jaar de trends in de (thuis)keuken. Mijn ideeën zijn gebaseerd op het kookblad TIP en op mijn werk voor Libelle, daarin keek ik natuurlijk naar mode (tegenwoordig noemen we dat trends). Ik stond aan de wieg van Allerhande, het huisblad van de Albert Heijn, en het huismagazine van supermarktketen C1000. Ondertussen heb ik voor nog heel veel meer bladen gewerkt en meer dan veertig kookboeken geproduceerd. In 2009 is een van de door mij gemaakte kookboeken, 12 maanden lekker eten, uitgeroepen tot het beste kookboek van het jaar. Anderen op nieuwe ideeën brengen, op een onverwachts spoor zetten of vol zelfvertrouwen een boodschap uitdragen, is inspirerend werk. Ik vind het boeiend om in de voedingssector bezig te zijn, omdat juist hier ontzettend veel gebeurt.’

Wat houdt je huidige werk in?

Ik werk al twintig jaar als trendonderzoeker en foodwatcher voor diverse klanten (overheid, bedrijven en instellingen). Ik volg de ontwikkelingen op politiek, economisch en sociaal-cultureel gebied om trends in food te signaleren en te herkennen en vertaal deze, met mijn klanten, naar concepten en producten. Iedereen kent wel de trends, maar wat betekenen ze voor een bedrijf? En dit allemaal met een langetermijnvisie, denk aan 2020-2025. Ik kan niet veel zeggen over projecten waar ik nu mee bezig ben, die zijn vaak vertrouwelijk. Ik kan wel vermelden dat ik voor de nieuwe sauzen van Julia’s pasta trendonderzoek gedaan heb en dat ik heb meegewerkt aan het concept Melanza van Purple Pride. Redactioneel ben ik alleen nog hoofdredacteur van Smaakmakend, het tijdschrift over biologisch eten dat vier keer per jaar verschijnt. Zo blijf ik optimaal op de hoogte van alle ontwikkelingen.’

Wat zou je nog onderzocht willen zien?

‘Ik vind het zo ontzettend spannend hoe mensen uiteindelijk op alle technologische ontwikkelingen gaan reageren. De tuinbouw gaat al heel hightech te werk, maar de meeste consumenten hebben daar helemaal geen weet van. Als het over landbouw gaat, zie je op tv vaak beelden van oude boeren. Dan denk ik meteen: “Dat gaat tegenwoordig echt heel anders hoor!” Ook in de biologische landbouw wordt gebruikgemaakt van technologie, bijvoorbeeld het precisieschoffelen met behulp van GPS. We hebben voor innovatie zowel hightech-mensen nodig als gepassioneerde boeren die op een natuurlijke manier anders te werk gaan, zoals in de permacultuur. Ik ben erg benieuwd hoe dit uiteindelijk samen gaat komen en hoe we deze nieuwe ontwikkelingen aan de mensen gaan laten zien. De meeste consumenten hebben nog het romantische beeld in hun hoofd dat kleinschalige productie beter lijkt dan alles wat er op grootschalig niveau gebeurt. Voor mij is het én-én, en niet óf-óf. De toekomst van eten is in alle opzichten spannend!’

Reageer op dit artikel