artikel

Standpunt – Beter eten met hulp van digitale hulpmiddelen

Algemeen

Standpunt – Beter eten met hulp van digitale hulpmiddelen

Zelf aan de slag met het verbeteren van je eetpatroon. Vrijwel dagelijks worden er nieuwe apps aan de App Store toegevoegd die dit mogelijk maken. Een veelgestelde vraag is of deze apps écht helpen om beter te eten. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 6.

Steeds meer mensen willen gezond(er) eten of gewicht verliezen. Digitale hulpmiddelen kunnen hierbij ondersteuning bieden. De Eetmeter van het Voedingscentrum bijvoorbeeld, laat gebruikers zien of zij voldoende voedingsstoffen en energie binnenkrijgen. Op deze manier krijgen zij meer inzicht in hun eetpatroon en worden ze gestimuleerd betere eetkeuzes te maken. De populariteit van de zogenaamde eetregistratie-apps is aanzienlijk. Zo kent Myfitnesspal wereldwijd meer dan 165 miljoen gebruikers en is de Eetmeter in Nederland al door 1 miljoen mensen gedownload. Er bestaan ook apps die op basis van de streepjescode van voedingsmiddelen informatie geven over de samenstelling en voedingswaarde van producten. De app Questionmark geeft bijvoorbeeld inzicht in hoe duurzaam producten zijn en een nog te lanceren app van het Voedingscentrum geeft op maat gemaakte informatie over de samenstelling en voedingswaarden van producten. Een veelgestelde vraag is in hoeverre deze apps daadwerkelijk leiden tot een verbetering in het eetpatroon. De ene professional ziet ze als digitale kwakzalverij, terwijl de andere de veelbelovendheid onderstreept op het gebied van bewustwording en zelfmanagement. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Diverse systematische reviews tonen aan dat het gebruik van dit soort apps kan bijdragen aan een beter eetpatroon. De gevonden effecten zijn echter vaak klein én afhankelijk van kenmerken van de gebruiker (1,2). Door de beperkte duur van de onderzoeken is het daarnaast onduidelijk of de gedragseffecten ook op lange(re) termijn aangetoond kunnen worden. Voorlopige conclusie: dergelijke apps kunnen heel goed ondersteunend werken om beter te eten, maar ze mogen niet gezien worden als opzichzelfstaande gezondheidsinterventies.

Apps als middel en niet als doel

Wat en hoeveel we eten en drinken wordt sterk beïnvloed door gewoontegedrag. Apps kunnen meer inzicht in dit soort gedrag geven en soms concrete aanwijzingen om het gewenste gedrag ook daadwerkelijk uit te voeren. Er is echter meer nodig om eetgedrag blijvend te veranderen. De eet-apps van het Voedingscentrum zijn dan ook niet ontwikkeld als losstaande eetinterventies, waarbij het gebruik van de app een einddoel is. Ze zijn ontwikkeld als hulpmiddel bij de bewustwording van de voedingspatronen. Dit kan dienen als aanleiding om beter te eten, bijvoorbeeld in samenwerking met een diëtist of gewichtsconsulent. Op die manier dragen onze digitale hulpmiddelen het meest effectief bij aan bewustwording én gedragsverandering van gebruikers.

REFERENTIES

  1. Schoeppe S, e.a. Efficacy of interventions that use apps to improve diet, physical activity and sedentary behaviour: A systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2016;13:127

  2. Covolo L, e.a. Does evidence support the use of mobile phone apps as a driver for promoting healthy lifestyles from a public health perspective? A systematic review of Randomized Controlled Trials. Patient Education and Counseling. 2017

Reageer op dit artikel