artikel

Standpunt: Supplementen niet zonder gevaar

Algemeen

Standpunt: Supplementen niet zonder gevaar

Iedereen, dus ook de recreatieve sporter, kan met behulp van de Schijf van Vijf voldoende voedingstoffen binnenkrijgen. Inname van extra vitamine- en mineralensupplementen is dan overbodig. Bovendien zijn niet alle supplementen veilig te gebruiken en is er niet altijd voldoende wetenschappelijk bewijs voor een effect op de sportprestatie. In samenwerking met Kenniscentrum Sport brengt het Voedingscentrum de factsheet Sport en Voeding uit, voor professionals die recreatieve sporters begeleiden en meer willen weten over sport en voeding. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 8.

Een gezonde basis wordt verkregen door te eten volgens de Schijf van Vijf en het volgen van de beweegrichtlijnen 2017 (1,2). Fanatieke sporters hebben vanwege hun hogere mate van activiteit meer energie nodig om op hetzelfde gewicht te blijven. Met behulp van voeding uit de Schijf van Vijf kunnen ze nog steeds aan deze verhoogde energiebehoefte voldoen. Voor sporters is het verder van belang goed te letten op de vochtbalans. Water is voor de meeste recreatieve sporters voldoende, maar bij langdurige intensieve inspanning is soms een sportdrank aan te bevelen. Naast sportdranken zijn er producten als sportgels, sportrepen en eiwitsupplementen te verkrijgen, die nuttig kunnen zijn om tijdens langdurige intensieve inspanning in de voedingsstofbehoefte van een sporter te voorzien. Voor de meeste recreatieve sporters geldt dat deze producten overbodig zijn. Het aanbod van (sport) supplementen en vitaminepreparaten is groot, terwijl over het effect ervan op de sportprestatie of het herstel vaak geen wetenschappelijke consensus is. Het gebruik van supplementen is niet altijd zonder gevaren. Sommige (sport)supplementen, pre-workout-producten, afslankpreparaten en ‘vet-verbranders’ bevatten namelijk stoffen die niet op de verpakking staan en die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Ook kunnen ze stoffen bevatten die geregistreerd staan als geneesmiddel of stoffen die in het verleden geregistreerd stonden, maar nu van de markt zijn gehaald vanwege een risico op bijwerkingen. Verder kunnen er ingrediënten in zitten die te vinden zijn op de dopinglijst. Genoeg reden dus dit vooraf te checken op www.dopingautoriteit.nl/NZVT. Een gezond voedingspatroon staat aan de basis van goede sportieve prestaties, ongeacht het niveau van de sporter. Wil de sporter in deze basis nog winst behalen? Dan geldt het advies om in een gezond voedingspatroon te investeren. Naast een gezond voedingspatroon kunnen de supplementen cafeïne en creatine(monohydraat) eventueel aanvullende ondersteuning bieden bij sportieve prestaties. Uiteraard kan iedere sporter terecht bij een sportdiëtist met vragen over voeding en sport. Dit is met name aan te bevelen bij het streven naar de maximaal haalbare sportprestatie.

 

REFERENTIES

1. Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad. Publicatienr. 2015;24. ISBN 978-94-6281-089-1

2. Gezondheidsraad. Beweegrichtlijnen 2017. Den Haag: Gezondheidsraad. Publicatienr. 2017;08

 

SCHRIJVERS

dr. Sophie E. van der Krieken1, ir. Anneke Hiemstra 2, ir. Kirsten de Klein2 , dr. T. Herman IJzerman 2,3, dr. ir. Annette Stafleu 1 

1 Stichting Voedingscentrum, 2 Kenniscentrum Sport, 3 Topsport Topics

Reageer op dit artikel