artikel

De praktijk van Jet Vervloet: ‘ Ik focus mij volledig op cliënten en vakinhoudelijk netwerken’

Algemeen

De praktijk van Jet Vervloet: ‘ Ik focus mij volledig op cliënten en vakinhoudelijk netwerken’

Na haar diëtistenopleiding in Nijmegen verhuisde Jet met haar partner André naar Alphen aan den Rijn. In het begin deed ze nog wat uitzendwerk, maar al gauw startte ze, in 1987, met haar eigen praktijk, Diëtistenpraktijk de Voedietist. In dertig jaar tijd groeide deze uit tot een bedrijf met negentien diëtisten in dienst, die op zo’n negentig locaties actief zijn, met name in Zuid- Holland en Noord-Brabant. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 1.

We zitten in het hoofdkantoor van de Voedietist in Alphen aan den Rijn. Behalve Jet en André Vervloet is ook Hanna van Houdt aanwezig. Na haar master Bewegingswetenschappen volgde Hanna versneld de opleiding Voeding en Diëtetiek in Amsterdam. Ze kwam na haar stage bij de Voedietist terecht. Inmiddels werkt ze er zeven jaar en is ze verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de praktijken in Brabant. André en Jet zijn zichtbaar blij met haar functie in de praktijk: ‘Hanna houdt voor ons de wetenschappelijke ontwikkelingen bij en vertaalt die naar de praktijk. In de voedingswereld ontstaan veel hypes, die niet altijd wetenschappelijk onderbouwd zijn. Doordat Hanna de wetenschappelijke achtergrond rond diëtetiek en voeding volgt, kunnen we kritisch blijven kijken naar ons functioneren.’ Hanna maakt documenten met bijvoorbeeld behandelprotocollen of de bevindingen uit de intervisies tussen de diëtisten van de Voedietist. ‘Maar ook tussen de intervisies door zijn de lijnen kort’, zegt Hanna. ‘Onze medewerkers kunnen mij zo bellen.’ Ook was ze de laatste tijd betrokken bij een automatiseringsproject. De Voedietist liet een afgesloten, digitale omgeving voor cliënten ontwikkelen (een internetportaal) waar alle persoonlijke data van de cliënt worden opgeslagen en kunnen worden geraadpleegd. ‘Momenteel bieden we onze cliënten de mogelijkheid om persoonlijke adviezen van de diëtist via het portaal in te zien.’ André vult haar aan: ‘Cliëntgegevens mogen niet op straat komen te liggen of op een verkeerd adres aankomen. Dit is een grote investering, die we kunnen doen omdat we een grotere praktijk hebben.’

Groei

Na hun verhuizing naar Alphen, begon Jet met haar diëtistenpraktijk. Vrijwel vanaf het begin deed André de automatisering en de boekhouding ervan. ‘Toen ik begon, kwamen mensen spontaan naar mijn praktijk, soms als ze al een aantal keren bij een thuiszorgdiëtist waren geweest, maar niet tevreden waren over het resultaat’, verhaalt Jet. Omdat ze zelfstandig diëtiste was, werden haar behandelingen nog niet vergoed, dus moesten de cliënten hun consult uit eigen zak betalen. Dat leverde wel gemotiveerde cliënten op. Door het netwerken van Jet bij zorginstellingen en huisartsen, kwamen er steeds meer mensen op haar praktijk af. ‘Als je dan goede resultaten boekt, komen de cliënten ook steeds vaker via mond-tot-mond-reclame.’ In 2006 werd het harde werk van Jet erkend door het zorgkantoor in Leiden en werd ze, als een van de weinigen in de regio, gezien als thuiszorgorganisatie. Hierdoor konden haar diensten door zorgverzekeraars vergoed worden. ‘Op het moment dat ik dit vertelde aan de huisartsen die al naar mij verwezen, kwamen er alleen nog maar meer verwijzingen’, zegt Jet. ‘Doordat vergoeding mogelijk was, werd ik voor een veel grotere groep mensen toegankelijk.’ Jet kreeg het behoorlijk druk en de groei nam alras toe. Daarnaast ontstonden rond dezelfde tijd de eerste samenwerkingsverbanden van huisartsen, de zogeheten Hoed-praktijken (huisartsen onder een dak). ‘Ik heb toen gevraagd of ik onder de Hoed mijn praktijk mocht uitvoeren, wat toen nog niet zo gebruikelijk was in Nederland. Nu zie je dat overal. Ze vonden dat een heel goed idee.’ De stap naar een grote huisartsenpraktijk bracht nog meer werk en cliënten met zich mee. Tussen de bedrijven door gaf Jet regelmatig workshops en cursussen over gezonde voeding voor consumenten en (para)medici, waarmee ze haar bekendheid in de regio nog verder vergrootte.

Stap naar personeel

‘Ik heb er een jaar over getwijfeld of ik mensen erbij zou gaan aannemen’, verhaalt Jet. ‘Het kan niet zo zijn dat de wachttijd voor cliënten gaat oplopen tot zes of acht weken.’ Daarom zette ze samen met André de stap naar het aannemen van personeel in de praktijk. André bleef de boekhouding doen en kreeg er personeelszaken bij. Dat ging een paar jaar goed naast zijn werk als IT-er, maar in 2010 besloot hij ontslag te nemen en zich volledig te richten op de Voedietist. ‘Ik doe eigenlijk alles wat niet vakinhoudelijk is’, zegt André, al is duidelijk te merken dat hij ook betrokken is bij de inhoudelijke kant van het bedrijf. Jet: ‘Door personeel aan te nemen ben je opeens verantwoordelijk voor veel extra zaken. Zo moet je een arbeidsovereenkomst samenstellen en je verdiepen in pensioenen en dergelijke. Gelukkig kan ik me steeds blijven richten op de cliënten, netwerken en het inhoudelijke deel van het diëtistenvak.’ André legt uit hoe de aanname van personeel evolueerde: ‘Tegenwoordig doen we een sollicitatieprocedure in twee stappen; we hebben in het verleden weleens een inschattingsfout gemaakt. Nu lopen de kandidaten na een eerste gesprek een poosje met Hanna mee. De bedoeling is dat ze dan twee nieuwe cliënten doen. Het gaat er dan eigenlijk helemaal niet om dat ze gelijk alle kennis paraat hebben, maar ze moeten laten zien dat ze empathie hebben. Het is voor ons ook belangrijk dat mensen een beetje “kneedbaar” zijn. Onze ervaring is dat dit de twee factoren zijn, die, als iemand ze niet heeft, ook bijna niet aan te leren zijn.’

Sneeuwbaleffect

Na de aanname van personeel ontstond een soort sneeuwbaleffect. Door de goede reclame voor de praktijk en het netwerken van Jet, die steeds vaker ook buiten Alphen actief werd, kon zij meerdere praktijklocaties oprichten, wat tot nu toe resulteert in 19 diëtisten die op zo’n 90 plekken actief zijn. ‘We hebben hiervoor gekozen, omdat mensen graag dicht bij huis naar de diëtist gaan’, zegt André. ‘We hebben veel locaties, maar op sommige zitten we bijvoorbeeld maar 1 dagdeel per 14 dagen.’ Hanna vult hem aan. ‘We willen wetenschappelijk onderbouwd maatwerk leveren. We werken wel met protocollen, maar het draait bij iedereen om een persoonlijk advies. Zo passen we al jaren het koolhydraatbeperkte dieet toe, terwijl dit pas in 2015 in de richtlijnen kwam.’ Ook het gedrag van de cliënten krijgt veel aandacht. Voor Jet is dit een van de speerpunten. In de afgelopen jaren leerde ze er veel over via nascholingen en uit de praktijk. ‘Gedragsverandering kost veel tijd’, zegt Jet. ‘Omgaan met gedrag is iets wat je als diëtist goed moet leren. Door goede gesprekken te voeren, krijg je helder wat een patiënt echt bezighoudt. Als er grote problemen zijn, is het ook de kunst om op het goede moment de juiste verbinding met andere zorgverleners te leggen.’ Jet merkt op dat veel cliënten informatie van internet halen. ‘Vaak zijn mensen dan al overtuigd van bepaalde zaken en willen ze geen andere mening meer horen. Dan laat ik ze soms een lijstje maken van hun overtuigingen en dan gaan we dat samen uitzoeken. We laten dan zien waar je betrouwbare informatie vandaan kunt halen.’ Daar komt dan ook weer de rol van Hanna naar voren, die de wetenschappelijke informatie op een rijtje zet. ‘Ik geef ook scholing aan professionals en cliënten. Het gaat over uiteenlopende onderwerpen. Op dit moment hebben we het veel over kanker en voeding, kwetsbare ouderen en maagdarmklachten. Ik merk dat huisartsen steeds vaker versteld staan van wat de diëtist allemaal kan.’

Naam: Jet Vervloet (54);

Praktijk: Diëtistenpraktijk de Voedietist;

Specialisatie: Diabetes, maagdarmklachten;

Investering: Van een praktijk aan huis tot een omzet van een miljoen euro per jaar;

Hoogtepunt: Cliënten die inzien dat voeding bijdraagt aan de kwaliteit van leven;

Dieptepunt: De diëtistenvergoeding die uit de basisverzekering ging.

Do’s:

Maak een goede analyse van de kosten en baten. Houd kwaliteit in het oog. Kijk naar gedragsverandering, coach ook op andere vlakken dan voeding. Werk samen met andere zorgprofessionals. Blijf kritisch kijken naar je eigen functioneren.

Don’ts:

Geef jezelf geen stempel, maar zorg ervoor dat de omgeving jou als specialist gaat zien. Zeg geen dingen die je niet kunt waarmaken. Werk niet met standaard folders van bijvoorbeeld de Hartstichting of het Voedingscentrum.

Reageer op dit artikel