artikel

Herhaald proeven helpt kinderen nieuwe smaken te leren waarderen

Algemeen

Herhaald proeven helpt kinderen nieuwe smaken te leren waarderen

Nederlandse kinderen eten te weinig groente, blijkt uit onderzoek van Wageningen Universiteit & Research (WUR). In vergelijking met andere voedingsmiddelen hebben kinderen een lage voorkeur voor groente. Volgens de onderzoekers kun je echter leren om iets lekker te vinden.

Voedselvoorkeuren worden al op jonge leeftijd aangeleerd. Uit het EU-project HabEat kwam naar voren dat de toevoeging van energie of een zoete smaak niet nodig is om een nieuwe groentesmaak te leren waarderen, al kan het wel helpen in de aanmoediging tot het nemen van een hap. De meest effectieve strategie bleek het herhaald proeven van onbekendere groentesoorten.

Wat goed is voor het milieu, is goed voor de mens? Wie ecologisch eet, eet doorgaans gezonder. De Gezondheidsraad pleit in de recente Richtlijnen goede voeding voor een meer duurzaam voedingspatroon: vaker kiezen voor plantaardige producten in plaats van producten uit dierlijke bron. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Op de Voeding Nu-bijeenkomst Plantaardige en duurzame voeding vertellen de sprekers hoe je het beste adviseert over een duurzame en gezonde voeding. Meld je nu aan!

Groentemoment

Uit een proef op een kinderdagverblijf kwam naar voren dat het invoeren van een groentemoment potentie heeft. Er trad een significant positief effect op bij het herhaald proeven van rettich en pompoen. De waardering voor courgette bleef gelijk. 

Lees het volledige artikel over dit onderwerp. 

Reageer op dit artikel