artikel

Fabrikanten geven eigen interpretatie van gezond snacken (SIAL)

Algemeen

Fabrikanten geven eigen interpretatie van gezond snacken (SIAL)

Nederlanders eten te weinig groente, fruit en vezel. Daarentegen consumeren ze juist te veel suiker en zout. Op ’s werelds grootste voedingsmiddelenbeurs Sial, die plaatsvond van 21 tot en met 25 oktober in Parijs, spelen fabrikanten hierop in door tussendoortjes te presenteren met meer groente, fruit en vezel en juist minder suiker, zout en vet. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 7.

Gedrieën pronken ze opgestapeld in een torentje in de vitrine van Sial Innovation: de Cauliflower (bloemkool,red.) quick meals in de varianten Peruvian Vegetable Ceviche, Indian Vegetable Curry en Moroccan Vegetable Harissa. De producten bevinden zich op het noviteitenpaviljoen van de Franse voedingsbeurs Sial en tikken zo’n beetje alle huidige voedingstrends aan: geen toegevoegde suikers, veel vezel (6 gram per portie van 225 gram), relatief veel eiwit (zo’n 5 gram), glutenvrij en vegetarisch. ‘Maar dat is niet het enige’, zegt Dean Wilkinson, operationeel directeur van het Amerikaanse bedrijf Kitchen en Love dat de voedingsmiddelen produceert. Deze bloemkoolgerechten met een apart verpakte saus zijn in twintig seconden (mix de saus en de bloemkool) in de magnetron te bereiden. Het gaat hier niet om diner, maar om een vervanging van de lunch of een gezonde hap voor tussendoor. ‘Van alle Amerikanen eet 68% alleen. Op deze manier proberen we ze gezonder te laten eten.’ Gezond betekent in zijn ogen: het gebruik van eiwitten op basis van bonen in het gerecht. En natuurlijk bevat de bloemkool zelf weinig calorieën.

Vervanging rijst

De groente geldt als vervanging van rijst. De geroosterde artisjokken, paprika’s en aubergines leveren de vezels. In de Cauliflower Quick Meals zit een normale hoeveelheid zout (0,5 gram zout per verpakking van 225 gram, red), vertelt Wilkinson. ‘We hebben zout nodig voor de stabiliteit van het product, maar we houden de hoeveelheid zo laag mogelijk.’ Kitchen & Love deed er ruim een jaar over om de producten te ontwikkelen om bijvoorbeeld de textuur goed te krijgen. Verder voerde het bedrijf veel houdbaarheidstesten uit. Ongeopend is het product een jaar houdbaar, geopend ongeveer een dag. Kitchen & Love wil met zijn levensmiddelen graag in de Europese schappen belanden. Een Cauliflower Quick Meal zal ongeveer €3,50 gaan kosten. Op Sial waren meerdere bloemkoolproducten te vinden die inspelen op de gezondheidstrend. Een voorbeeld is de Cauliflower Power Mix, Gezond snacken op voedingbeurs Sial Fabrikanten geven eigen interpretatie van gezond snacken een mengsel van rode quinoa, groene linzen en natuurlijk bloemkool in de vorm van rijst. De fabrikant positioneert het product als alternatief voor rijst. Ook diepvries bloemkoolrijst en pizzakorst op basis van de groente werden door fabrikanten gepresenteerd op de Franse voedingsbeurs.

Fruit- en granenreep

Naast tussengerechten die een gezonder alternatief kunnen vormen voor het traditionele patatje, konden bezoekers zich vergapen aan fruit- en granenrepen en verantwoord snoepgoed. De No Add viel op, omdat de fabrikant vooral benadrukt wat er niet in de reep zit: geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen, geen conserveringsmiddelen, geen toegevoegde suiker en ook palmolie komt er niet in voor. Niet voor niets luidt de slogan: ‘no additives, no worries.’ Dit mag dan wel de verkoopstrategie van de reep zijn, maar net zo belangrijk is de aanwezigheid van 35% fruit en granen als rijst, spelt, haver, teff, boekweit en kamut, legt directeur Jos Corthouts van de Belgische fabrikant Belkorn uit. ‘Veel mensen willen bepaalde zaken niet in hun product hebben. We hebben eerst repen met tarwe ontwikkeld en nu zijn ze er dus ook tarwevrij.’ Het tussendoortje is echt bedoeld om onderweg een gezonde snack mee te pakken. Het ligt daarom bij bijvoorbeeld benzinestations en is verkrijgbaar op stations. ‘De consument kijkt: wat stop ik in mijn mond. Maar het blijft om een appel te eten.’ Zo’n twee jaar lang duurde het om de verhouding koek en fruit goed te krijgen. Cornhouts weet ook dat de combinatie van oude granen die tarwe vervangt anders smaakt, vooral door de teff. Hij geeft toe: ‘De granen- en fruitreep geeft een droog mondgevoel. Maar dat is ook het geval met rijstwafels; die waren in het begin ook niet sexy.’

Groentebiscuits

De onderneming is momenteel bezig met de ontwikkeling van wortel-, tomaat- en zoete aardappelbiscuits. ‘De kleurschakeringen zijn nog niet helemaal goed en de tomatenbiscuit kan nog wel wat knapperiger’, vindt de Belg. Het typeert hem: een product is nooit af. ‘Volgend jaar is de No Add vast weer een beter product.’ Hoewel Belkorn een klein bedrijf (vijftien medewerkers) is dat vooral onder het huismerk aan supermarkten levert, maakt het al zijn producten zelf. ‘Er zijn niet veel producenten die zulke dure machines kopen.’ Door de toenemende vraag naar biologische en gezonde snacks verhoogt Belkorn zijn capaciteit volgend jaar met 150%. Het plaatsen van al die nieuwe lijnen zal zo’n vijf maanden gaan duren. Cornhouts lacht stilletjes in zijn vuistje. ‘Ik ben nu 33 jaar bezig met biologische voeding. In het begin lachten ze me nog uit. Bio werd toen nog vooral gezien als niche. Nu is het hot.’

Rijstchips

Liefhebbers van verantwoorde zoute snacks kwamen ook aan hun trekken op Sial. Rise Up introduceerde bijvoorbeeld chips gemaakt van gepofte zilvervliesrijst, die op de verpakking per portie van dertig gram 50% minder vet (4,5 gram) zegt te bevatten dan normale aardappelchips (10,5 gram). De hoeveelheid vet lijkt mee te vallen, maar het product bevat wel 68 gram koolhydraten per honderd gram. Ter vergelijking: in de Lay’s chips naturel zitten 52 gram koolhydraten per honderd gram. ‘We zijn de enige in de Europese Unie die chips van rijst produceren. Voor de knapperigheid gebruiken we speciaal afgestelde machines’, vertelt Violetta Georgieva, eigenaar van de Bulgaarse fabrikant NU Health. Het idee voor Rise Up was simpel: ‘We wilden een gezond alternatief ontwikkelen voor chipsliefhebbers.’

Peulvruchten

Het Belgische Chalo vatte ook het plan op een gezonde hartige snack te ontwikkelen. Dit leverde tussendoortjes op basis van peulvruchten op: kikkererwten, groene doperwten, rode- en zwarte bonen. Deze Salty Peas hebben allemaal een coating in verschillende smaken: Black Pepper Chickpeas, Wasabi Beanworks, Chili Green Peas en BBQ Edamame. De producten sluiten aan bij de missie van het bedrijf: mensen inspireren gezonder te eten en nieuwe ingrediënten en recepten uit andere culturen en klimaten. Ook bevatten geen van Chalo’s producten additieven. ‘Die zijn gedateerd, dus waarom zouden we ze dan gaan gebruiken?’, zo staat in hun folder. De Salty Peas vallen onder de lijn: ‘Happy and Healthy.’ De chai-dranken horen bij de tweede lijn: ‘Guilty and Proud.’ Chalo’s producten moeten namelijk gezond én lekker zijn. Smaak vormde een belangrijk thema van Sial: overal op de beurs konden bezoekers producten proeven. ‘Met onze Salty Peas willen we de consumptie van peulvruchten verhogen, de meeste mensen eten die nog te weinig’, zegt accountmanager Lore van Maldeghem. Veel mensen hebben geen idee hoe granen en peulvruchten lekker te maken. Twee jaar geleden liet Chalo de peulvruchtproducten op snackbeurs ISM in Keulen al succesvol proeven. In augustus kwamen de Salty Peas in meeneemverpakkingen van 40 gram op de markt (ook online) voor €1,99.

Voedingstrends Sial

Clean label: voedingsmiddelen met zo min mogelijk additieven. Glutenvrij en E-nummervrij zijn voorbeelden van deze trend.
Functionele producten met een mogelijk gezondheidseffect: te denken valt aan gefermenteerde producten of voedingsmiddelen met gezonde zaden en fruit (‘superfruit’). Ook voedingsmiddelen met microalgen lijken bezig aan een opmars.

Anti-voedselverspilling: producten in kleine porties en voedingsmiddelen gemaakt van restproducten.

Eerlijke prijs: producten die een eerlijke prijs garanderen, bijvoorbeeld met een Fairtradelogo.

Reageer op dit artikel