artikel

Mannen zijn milieubelastender dan vrouwen

Algemeen

Mannen zijn milieubelastender dan vrouwen

Mannen tussen de 19 en 50 jaar veroorzaken met hun voedingsgedrag per dag bijna een kilo meer uitstoot van koolstofdioxide dan vrouwen. Eten volgens de Schijf van Vijf zou helpen, zo kwam naar voren op de bijeenkomst Plantaardige Voeding van Voeding Nu die op 2 oktober plaatsvond in Almere en bezocht werd door zo’n 70 voedingsprofessionals. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 6.

Ongeveer een kwart tot een derde van onze CO2-voetafdruk komt van ons voedsel. Volgens berekeningen van het RIVM neemt rood vlees daarvan zo’n 30% voor zijn rekening, gevolgd door zuivel (18%), dranken (13%), wit vlees (5%) en snacks (4%). Tijdens de bijeenkomst Plantaardige Voeding rekende expert Duurzaam Eten van het Voedingscentrum, Corné van Dooren, het publiek voor hoeveel het uitmaakt voor de milieubelasting als er gegeten wordt volgens de Schijf van Vijf: ongeveer een kilo minder CO2-uitstoot per dag voor mannen. De belasting neemt verder af naarmate ze minder vlees eten en duurzamer keuzes maken. Dit geldt ook voor vrouwen. Maar het zijn dus vooral de mannen op wie het Voedingscentrum zich vanaf de komende maand gaat richten met een nieuwe bewustwordingscampagne over het verminderen van de vleesconsumptie. ‘Mannen hebben significant minder kennis over de gezondheidsrisico’s van het eten van vlees, de impact op het milieu of over goede vleesvervangers’, zei Frederike Mensink (foto), die als gedragsexpert van het Voedingscentrum bij de campagne betrokken is.

Volgens onderzoek van het Voedingscentrum eten mannen gemiddeld 10,5 keer per week vlees in hun maaltijd, vrouwen 8,2 keer. Ook geven mannen vaker aan dat ze nooit denken aan minder vlees eten. En als ze er wel aan denken, ondernemen ze daarop minder vaak actie: ze hebben er niet zo’n zin in om minder vlees te eten, ze willen niet of kunnen niet. ‘Het is vooral ook een imagokwestie. De identiteit en het zelfbeeld worden door mannen het vaakst genoemd als reden om niet minder vlees te gaan eten; vlees eten hoort bij hen’, weet Mensink. ‘Daarom willen we hier in de campagne op inspelen.’ Collega Van Dooren meldde nog dat de Eetmeter van het Voedingscentrum tegenwoordig inzicht geeft in de verhouding tussen de inname van dierlijke en plantaardige voeding.

Frederike Mensink

Sociale normen

Tijdens haar lezing legde Mensink uit hoe (voedings)gedrag en ideeën mede bepaald worden door sociale invloeden. ‘Als echte man eet je vlees’ is een voorbeeld van een sociale norm onder mannen. ‘We weten dat er heel veel online gecommuniceerd wordt tussen mensen. Toch gebeurt slechts zeven procent van de Worth of Mouth (mond- tot-mondreclame) online, terwijl deze heel belangrijk is in de interpersoonlijke communicatie’, legt Mensink uit. Praten over eten kan dan ook invloed hebben op het eten, positief en negatief. ‘Met onze campagne spelen we in op het imago van mannen en de sociale normen die erbij horen. We richten ons op kennis, intentie, attitude, norm en zelfbeeld. Via creatieve uitingen proberen we de interpersoonlijke communicatie te stimuleren, zowel van mannen onderling als met hun partners.’ De boodschap van de campagne is dat een keer geen vlees eten voor ‘jou als man’ ok is en wordt verteld door aansprekende mannen.

Gezond plantaardig

Tijdens de bijeenkomst benadrukte Van Dooren het belang van gezonde, traditionele voedingspatronen die gekenmerkt worden door veel groente, fruit, volkoren producten, noten, peulvruchten, oliën rijk aan cis-onverzadigde vetzuren, halfvolle en magere zuivel, gevogelte en vis. ‘Een gezond patroon bevat weinig rood en bewerkt vlees, volle zuivel, harde vetten, zout en alcoholische drank en meer dranken en andere producten met weinig toegevoegde suikers’, aldus Van Dooren.

Ultrabewerkt

Nina Van Den Broecke sprak namens het Vlaams Instituut Gezond Leven en lichtte de nieuwe Vlaamse Voedingsdriehoek toe. Zij gaf aan dat ook in de voedingsvoorlichting in België plantaardige voeding de basis vormt. ‘Plantaardige producten zijn de basis voor elke maaltijd en we adviseren de inname van dierlijke producten te beperken’, zegt ze. ‘Een vaak terugkerende vraag van consumenten was hoe het broodbeleg van vlees te vervangen door een alternatief. Hiervoor hebben we een speciale waaier met alternatieven gemaakt.’ Een advies dat in België veel stof deed opwaaien betreft de officiële voedingstip om zo weinig mogelijk ultrabewerkte producten te kiezen. Ze worden gedefinieerd als bewezen ongunstig voor de gezondheid, bevatten meestal heel wat suiker, vet en/of zout en hebben weinig nuttige voedingswaarde. Vooral de voedingsindustrie maakt zich er boos over. Vanuit de zaal kwam de vraag of kaas dan ook als ‘ultrabewerkt’ gezien moet worden, aangezien daar nogal wat bewerkingen aan te pas komen. Sommige van de aanwezigen vonden van wel.

Helemaal plantaardig

Diëtiste en onderzoeker Wendy Walrabenstein ging tijdens haar lezing in op de relatie tussen plantaardige voeding en ziekte, aan de hand van een aantal casussen en haar onderzoek naar plantaardige voeding en reumatoïde artritis. ‘Een volwaardig plantaardig voedingspatroon is haalbaar, maar daarbij is wel suppletie met vitamine B12 en D vereist, algenolie met EPA en DHA en bij zwangerschap extra foliumzuur’, zegt ze. Of dat niet te extreem of abnormaal is? Daarvoor haalde ze een quote van de voorzitter van de Amerikaanse cardiologen aan: ‘Er zijn twee soorten cardiologen: veganisten en de rest die de data niet gelezen heeft.’ Haar eigen onderzoek dat in 2019 start en de relatie tussen plantaardig eten en reumatoïde artritis als onderwerp heeft, borduurt voort op eerder onderzoek dat significante verbeteringen laat zien bij patiënten met reuma die regelmatig vasten en een plantaardige voeding nemen. Ze hadden minder last van pijnlijke gewrichten, meer kracht en minder inflammatie.

Reageer op dit artikel