artikel

Omgeving moet het eten van meer fruit stimuleren

Algemeen

Omgeving moet het eten van meer fruit stimuleren

Het eten van voldoende fruit hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Diverse fruitzaken worden toegelicht in de nieuwste factsheet van het Voedingscentrum: Fruit. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 6.

Fruit is de verzamelnaam voor eetbare vruchten en is het eetbare deel van bloemen of wat zich daaruit ontwikkelt na bevruchting. Fruit kan worden ingedeeld in de groepen zacht fruit, steenvruchten, pitfruit, citrusfruit en exotisch fruit.

Schijf van Vijf-advies

Onbewerkt fruit, zowel vers als uit de diepvries, staat in de Schijf van Vijf. Het kan niet worden vervangen door een vitaminepil. Niet in de Schijf van Vijf staan kokos, (versgeperste) vruchtensappen, fruit met toegevoegd suiker, siroop of zout (bijvoorbeeld olijven). Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 200 gram fruit per dag te eten. In Nederland eten 1 tot 79-jarigen gemiddeld 114 gram fruit per dag, wat neerkomt op iets meer dan 1 stuk of portie fruit per dag. Jonge kinderen van 1 tot 3 jaar en 50-plussers eten het meeste fruit. Van al het fruit dat gegeten wordt staat 92% in de Schijf van Vijf. Zo’n 60% van het fruit wordt tussendoor gegeten. Het is belangrijk voedselveilig met fruit om te gaan. Dit kan door fruit goed te wassen en door daarnaast te variëren met de soorten fruit. Op en in fruit kunnen resten van bestrijdingsmiddelen achterblijven. Deze zijn bijna altijd beneden de wettelijke grenzen en de kans dat zo’n rest bestrijdingsmiddel een gevaar voor de gezondheid vormt is erg klein. Bij biologisch fruit worden minder bestrijdingsmiddelen gebruikt. De middelen die gebruikt worden zijn van natuurlijke oorsprong en gunstiger voor het milieu. Fruit geeft vergeleken met andere productgroepen, zoals noten, granen en peulvruchten, gemiddeld een relatief lage milieudruk. Het eten van fruit van het seizoen is over het algemeen beter voor het milieu dan het eten van fruit buiten het seizoen, dat uit de gasverwarmde kas komt of ingevlogen is.

Gezondere omgeving

Het Voedingscentrum is voorstander van het creëren van een omgeving waarin het eten van fruit wordt gestimuleerd. Hier ligt een belangrijke taak voor beleidsmakers, scholen, (bedrijfs)restaurants en andere aanbieders van eten. Om mensen te stimuleren voldoende fruit te eten, kan het voedselaanbod zó gepresenteerd worden dat mensen gemakkelijker kiezen voor fruit. Fruit goedkoper maken kan er ook voor zorgen dat er meer fruit wordt gekocht. Zelf kunnen consumenten ervoor zorgen dat ze meer fruit eten, door op het bestaande ‘fruit-moment’ meer (soorten) fruit te nemen of op meerdere eetmomenten fruit te eten, denk aan tussen de maaltijden door of bij het ontbijt.

Referenties

Brink L, et al. Richtlijnen Schijf van Vijf 2016. Den Haag: Voedingscentrum, 2016. Van Rossum CTM, et al.

Voedselconsumptie in 2012- 2014 vergeleken met de Richtlijnen goede voeding 2015. Bilthoven: RIVM, 2017.

Reageer op dit artikel