artikel

Boeiend gedrag

Algemeen

Boeiend gedrag

Verveel je je tijdens de kerstdagen? Houd je vinger eens in een kaarsvlam. Als je het te lang doet, zul je het gevolg waarschijnlijk altijd nog voor je zien en zul je het negatieve gevoel dat erbij hoort nooit meer vergeten. Slechte zaken komen gauw weer bovendrijven in de herinnering. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 8.

Weet je nog, die ene kerst, toen je je vingers in brand stak? O ja, dat deed wel pijn ja. Hoe zat het ook weer met die andere jaren waarin de kerstdagen wél leuk verliepen? Had ik vorig jaar mijn vingers verbrand? O nee, dat was in het jaar dat, enzovoorts. Ook in de media werkt het zo. Als Wakker Dier benoemt dat supers rond de kerst staleenden verkopen die volgens de organisatie een erbarmelijk leven lijden, zijn de retailers er als de kippen bij de eend uit de schappen te (gaan) halen.

Een slechte reputatie moet te allen tijde voorkomen worden. Aan slechte ervaringen worden we liever niet herinnerd, we duwen ze graag weg of vergeten ze selectief. Dat blijkt ook uit veel voedingsonderzoek waarin nagevraagd wordt wat mensen eigenlijk eten. De meting is vrijwel nooit waterdicht, want onder- of overrapportage ligt altijd op de loer. Respondenten eten in werkelijkheid bijvoorbeeld meer chocolade en chips dan ze in een enquête opgeven of drinken minder alcohol dan ze beweren. Er zal altijd wel een verschil zijn tussen wie we willen of denken te zijn en wat we daadwerkelijk doen. Daarbij komt dat de waarneming van anderen vaak afwijkt van die van onszelf. Bovendien staan we bloot aan tal van omgevingsinvloeden die we niet eens in de hand (kunnen) hebben. Dat maakt gedrag dan ook zo boeiend, de complexiteit ervan. Waarom doen we wat we doen en wat kunnen we eraan doen gedrag ten gunste van onszelf te veranderen?

In dit nummer staan veel artikelen die de aders van de complexiteit van ons gedrag blootleggen en laten zien waar er wetenschappelijke vooruitgang wordt geboekt om het positief te beïnvloeden. Zo is te lezen dat nieuw of ander gedrag in de hersenen daadwerkelijk tot veranderingen leidt; dat dé smaak niet bestaat, maar een werkelijkheid is die voor iedereen verschilt; dat consumentengedrag ook door de omgeving in stand wordt gehouden; welke factoren de belangrijkste rol spelen bij het veranderende voedingsgedrag van jongeren na hun adolescentie; waarom veel zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven op relevante punten afwijken van de aanbevelingen van het Voedingscentrum en waarom het Voedingscentrum in 2019 gaat werken aan richtlijnen voor een gezonde eetomgeving. Zoek de onderwerpen op, lees je rijk en je hoeft je niet te vervelen.

Fijne feestdagen.

Reageer op dit artikel