artikel

Vegetarisch en veganistisch eten: Ook prima voor kinderen, maar oppassen voor tekorten

Algemeen

Vegetarisch en veganistisch eten: Ook prima voor kinderen, maar oppassen voor tekorten

Een zorgvuldig uitgestippeld vegetarisch voedingspatroon – volgens de Schijf van Vijf – bevat voldoende voedingsstoffen en kan een positief effect hebben op de gezondheid, doordat het de kans op bepaalde ziekten kan verkleinen. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 7.

Ongeveer 4 a 5% van de mensen in Nederland is vegetarisch, wat neerkomt op ongeveer 700.000 personen. Verder schat de Nederlandse Vereniging voor Veganisme, dat er in Nederland ongeveer 100.000 veganisten zijn. Dat is 0,6% van de bevolking. Er zijn verschillende varianten op vegetarische voedingspatronen, afhankelijk van de mate waarin mensen dierlijke producten weglaten. Veganisten eten geen vlees, vis, zuivel, ei, honing, gelatine, dierlijke E-nummers en gebruiken geen producten die met gebruik van dieren gemaakt zijn.

Gezondheid

Vegetariërs en veganisten lopen het risico op een tekort aan voedingsstoffen die in grotere mate of alleen in dierlijke producten zitten: vitamine B12, ijzer, zink, omega 3-vetzuren, calcium, vitamine D, eiwit en jodium. Voor hen is het belangrijk een zorgvuldig samengestelde voeding te eten en extra vitamine B12 als supplement te nemen. Ook zwangere vrouwen en kinderen kunnen vegetarisch eten, mits ze erop letten dat ze genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. De gevolgen van tekorten kunnen voor met name jongere kinderen groter zijn, omdat zij nog in de groei zijn. Deze risico’s kunnen worden beperkt door een vitamine B12-supplement te nemen en te streven naar een volwaardig voedingspatroon, waarin voedingsmiddelen worden gecombineerd die voldoende calorieën bevatten en bijdragen aan de biobeschikbaarheid van met name ijzer en zink. Vitamine C in fruit en groente bevordert bijvoorbeeld de opname van ijzer en vermindert het remmende effect van fytinezuur in volkorenbrood. Zwangere vrouwen moeten aandacht hebben voor de volwaardigheid van hun voedingspatroon en met name voor vitamine B12, ijzer en jodium.

Duurzaamheid

In Nederland is voedselproductie verantwoordelijk voor 20 tot 35% van de uitstoot van alle broeikasgassen. Meer dan de helft hiervan komt van vlees en zuivel. Binnen de Schijf van Vijf zorgt vervanging van vlees door peulvruchten, noten en ei voor een vermindering van ongeveer een derde aan uitstoot van broeikasgassen op. Het eten van minder dierlijke producten zorgt dus voor een duurzamer voedingspatroon, maar het is niet nodig om alle dierlijke producten te laten staan.

Vegetarisch eten volgens de schijf van vijf

De Gezondheidsraad heeft in de Richtlijnen goede voeding 2015 het expliciete advies gegeven om meer zuivel en vis te eten. Voor een vegetarisch eetpatroon volgens de Schijf van Vijf zijn daarom berekeningen gemaakt voor een voedingspatroon zonder vlees, maar met vis, zuivel en ei. Uit deze berekeningen blijkt dat wanneer vlees vervangen wordt door peulvruchten, noten en ei, de voedingsnormen op een vergelijkbaar niveau gehaald kunnen worden als met een voedingspatroon met vlees.

Reageer op dit artikel