artikel

Voedingscentrum introduceert de Eetwissel: Met kleine stapjes opschuiven naar gezond en duurzaam eten

Algemeen

Voedingscentrum introduceert de Eetwissel: Met kleine stapjes opschuiven naar gezond en duurzaam eten

Het Voedingscentrum start een brede publiekscampagne op televisie, social media en online, waarmee de Eetwissel wordt geïntroduceerd. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 1.

Veel mensen (onder jongeren zelfs 50%) zeggen overweldigd te worden door alle “adviezen” over gezond eten en moeite te hebben met het volhouden van een verantwoord eetpatroon (1). Met deze campagne wordt daarom enerzijds beoogd mensen te bemoedigen (‘laat je niet gek maken’) en anderzijds ze een concreet en haalbaar handelingsperspectief te geven. Grote veranderingen zijn vaak moeilijk vol te houden (2,3,4). Een Eetwissel is dan ook een klein stapje binnen wat iemand nu al eet en drinkt, richting de Schijf van Vijf. Met elke Eetwissel zorg je vandaag al beter voor jezelf en het milieu. Het feit dat gezonder eten vaak hand in hand gaat met duurzamer eten is nog niet altijd bekend, maar ook daar beoogt deze campagne verandering in brengen. Hoe het precies zit wordt toegelicht op www.voedingscentrum.nl/Eetwissel.

Vertrouwen

Bij een Eetwissel gaat het om het één keer wisselen van één product, je hoeft jezelf niet te beloven dat je dat ‘voor altijd’ moet doen. Een Eetwissel is zo laagdrempelig, dat het wel moet lukken; en dat geeft vertrouwen. Van daaruit kan iemand verder gaan als hij dat wil: dezelfde Eetwissel nog een keer, of een andere Eetwissel.

Campagnestrategie

De campagne heeft twee lagen in de boodschap. Met de televisiecommercial wordt beoogd een brede groep consumenten een bemoedigend steuntje in de rug geven: laat je niet gek maken door al die hypes en claims! Vervolgens worden concrete voorbeelden van Eetwissels gegeven in vier korte video’s. Deze video’s worden vooral op social media getoond, waar de doelgroep volop aanwezig is en waar ze gemakkelijk kunnen doorklikken. Ze sluiten af met de activerende vraag: ‘Wat wordt jouw Eetwissel?’. Op de website staan achttien suggesties ter inspiratie en is aangegeven hoe je je eigen Eetwissel kunt maken.

Noodzaak

Met het huidige voedingspatroon halen mensen ongeveer 30% van hun energie uit Schijf van Vijf-producten, terwijl de aanbeveling circa 85% is (5). Als er meer uit de Schijf wordt gegeten, geeft dat niet alleen gezondheidswinst maar vaak ook winst voor het milieu. Binnen elke productgroep van de Schijf van Vijf zijn allerlei duurzamere keuzes mogelijk. Kortom, met Eetwissels zet je kleine stapjes voor je eigen gezondheid én die van het milieu, een combinatie die meer aandacht verdient.

Referenties

  1. Nulmeting campagne Schijf van Vijf. Brandmedia i.o.v. het Voedingscentrum, december 2018.
  2. Prochaska JO & Velicer WF. The Transtheoretical model of health behavior change. Am J Health Promotion. 1997;12(1):38-4. Accessed 2009 Mar 18.
  3. Fogg BJ. Creating Persuasive Technologies: An Eight- Step Design Process. Persuasive Technology Lab, Stanford University. 2009.
  4. Van Lieren A, Calabretta G & Schoormans J. Rational Overrides: Influence Behaviour Beyond Nudging. Delft University of Technology. 2018.
  5. Van Rossum C, Buurma-Rethans E, Vennemann F, et al. Voedselconsumptie 2012-2014 vergeleken met de Schijf van Vijf. MEMO-VCP 17-03. 2017. Bilthoven: RIVM.
Reageer op dit artikel