artikel

Gebruiksgemak en plantaardige voeding inspireren jonge ontwikkelaars

Algemeen

Gebruiksgemak en plantaardige voeding inspireren jonge ontwikkelaars

In juni dit jaar wordt opnieuw de Food Innovation Bachelor’s Award uitgereikt aan aankomende productontwikkelaars. Voeding Nu blikt daarop vooruit met Gerda Feunekes, directeur van het Voedingscentrum, en Susanne Borst, docente aan de Opleiding Voeding en Diëtetiek aan de Haagse Hogeschool. En hoe verliep het de FIBA-winnaar van vorig jaar, Chantal van der Noordt? Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 2.

De Food Innovation Bachelor’s Award (FIBA) van het Voedingscentrum is een prijs waarmee studenten uitgedaagd worden een product of concept te ontwikkelen dat bijdraagt aan de verduurzaming van het supermarktaanbod en de gezondheid van de consument. Elk jaar gaan verschillende studenten de strijd aan. Voor de een als onderdeel van het curriculum, voor de ander als de eerste stappen naar een eigen bedrijf.

Voedseltrends

Gerda Feunekes: ‘Je ziet dat studenten gevoed worden door trends. Zes jaar terug zagen we dat superfoods in veel concepten terugkwamen, drie jaar geleden waren er veel producten geïnspireerd op insecten en nu zie je dat studenten inzetten op peulvruchten.’ Volgens Feunekes is het niet raar dat er op voedseltrends worden ingespeeld. ‘Maar uiteindelijk draait het erom dat producten voldoen aan de aanbevelingen van de Schijf van Vijf. Trends stroken daar niet altijd mee. Verlies je dus niet in de trend van het moment, maar zet je eigen trend neer’, houdt Feunekes de studenten voor.

Gebruiksgemak

Susanne Borst begeleidt nu al vijf jaar lang projectgroepen die meedingen naar de Award. Volgens haar spelen studenten vooral in op gebruiksgemak en laten ze zich niet zozeer leiden door trends. ‘In de opleiding stimuleren we studenten om eerst problemen binnen de samenleving te onderzoeken, voordat ze beginnen met het ontwikkelen van een concept. Trends worden vervolgens wel een onderdeel van de oplossing, maar het oplossen van voedingstekorten blijft leidraad.’

Plantaardige voeding

Het Voedingscentrum zag de afgelopen twee jaar onder de inzendingen voor de FIBA een opmars van alternatieve soorten broodbeleg, vooral vleesvervangers en producten die een meer plantaardig eetpatroon moeten stimuleren. Deze tendens zal nog wel even aanhouden, omdat die nog steeds relevant is. Susanne Borst vult aan: ‘Ik verwacht ook dat communicatie een steeds grotere rol gaat spelen. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan transparantie. Bij nieuwere producten die op de markt komen, zie je al dat producenten daarop inspelen. Het wordt steeds belangrijker om antwoorden te zoeken op vragen als: wanneer communiceer je, welke informatie geef je door en wat voor maatschappelijk impact heeft een product?’

Award-winnaar Harstikke Gruun in de supermarkt

Chantal van der Noordt stuurde voor de FIBA in 2018 een geheel veganistische en allergeenvrije groenteplak in, met een bindmiddel op basis van natuurlijke stoffen. Inmiddels heeft ze het product verder ontwikkeld: de plak bestaat nu uit 97% groenten en komt in diverse smaken. ‘Ik wilde een product maken dat gezond maar vooral lekker en gemakkelijk is. De groenteplak moet ervoor zorgen dat kinderen en volwassenen makkelijker aan de 250 gram groente per dag komen.’ In september wordt Harstikke Gruun geïntroduceerd in de supermarkt.

Vijftien jaar FIBA

De Food Innovation Bachelor’s Award bestaat al vijftien jaar. Elk jaar strijden ongeveer zeven opleidingen met een totaal van dertig inzendingen om deze onderscheiding. Op 13 juni 2019 vindt de volgende uitreiking van de Award plaats en krijgen vijf producten het podium. Deze vijftiende editie vindt plaats in Nieuwspoort in Den Haag en krijgt een politiek tintje. Staatsecretaris Blokhuis zal aanwezig zijn en de winnaar bekendmaken.

Reageer op dit artikel