artikel

Gebakken lucht

Algemeen

Gebakken lucht

De mensen in mijn omgeving worden soms helemaal gek van me. Ik ben namelijk extreem dol op verandering. De muur in onze woonkamer is in de afgelopen jaren oranje, grijs, rood en geel geweest en is sinds een paar weken wéér oranje, maar dan een net andere tint. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 2.

Heerlijk! Ik ben continu op zoek naar vernieuwing, dat geeft me energie. Laatst bracht ik de strategie van mijn bedrijf Nutrimedia in kaart. De kern: ontdekken, vernieuwen en het anders durven doen. Dát is waar ik voor sta en waar ik organisaties graag bij help.

Voedingsdeskundigen zijn doorgaans niet zo dol op vernieuwing, marketeers wel. Bedrijven zijn namelijk voortdurend op zoek naar nieuwe kansen. Eén keer per jaar wordt er een bijeenkomst georganiseerd door de branchevereniging van de levensmiddelenbedrijven. Na afloop krijg je een gigantische doos mee naar huis, met daarin nieuwe voedingsmiddelen. Ik verheug me niet eens zozeer op de producten zelf, maar wel op het bijgevoegde epistel vol ‘reasons to believe’. Als ik de productinnovaties onder de voedingskundige loep neem, zie ik twee soorten producten: de écht gezonde en de ‘wannabes’.

Van die eerste categorie word ik blij. Het zijn de producten die stuk voor stuk de Jaarprijs Goede Voeding mogen winnen. Ze zijn vernieuwend, maken gezond eten makkelijker en zorgen bijvoorbeeld dat we minder voedsel verspillen.

Een mooi voorbeeld vind ik de winnaar van 2017: Albert Heijn met bloemkool- en broccolirijst. Mensen eten er meer groente door en er wordt minder in het proces weggegooid, want ook de stronken worden rijst. Chapeau!

Als ik lees waarom ik de producten uit de wannabe-categorie moet kopen, kan ik mijn lachen niet inhouden. Deze zijn zo gelikt geformuleerd, dat het grappig is. Maar als ik de ingrediëntenlijst bekijk, verdwijnt de lach op mijn gezicht snel. Marketing is een prachtvak, maar ook de leer van de gebakken lucht. Een ongezond product kun je met wat marketingtrucjes heel gezond laten lijken. Dat is niet het soort gebakken lucht waar ik van hou en al helemaal niet waar Nederland gezonder door gaat eten.

Blijf vooral vernieuwen én verbeteren! Daarmee komen we verder. Ik ga eens nadenken over de volgende kleur van onze muur. En ondertussen werk ik samen met verschillende bedrijven. Zo kunnen we heel veel nieuwe, echt gezonde en duurzame en producten ontwikkelen. Het wordt nog druk bij de uitreiking van de Jaarprijs Goede Voeding 2020!

Reageer op dit artikel