blog

Tarwevrij of koolhydraatarm

Algemeen

Tarwevrij of koolhydraatarm

Voor mijn gevoel eet ik minder dan ik gewend was. Maar toch ben ik nog geen halve kilogram verloren aan lichaamsgewicht. Sterker nog, de weegschaal gaf vanmorgen 54 kilogram aan, een kilogram zwaarder dan vorige week.

Ik ga me nu toch wel afvragen hoe dit kan als ik zoveel verhalen lees en hoor van mensen die kilo’s zijn afgevallen door tarwe te mijden in hun voeding. Doe ik dan iets verkeerd?

 

Geen rijst en mais

Ik ben eens verder gaan lezen op internet en heb het boek Broodbuik van cardioloog Williams Davis er nog eens bij gepakt. Hierbij was al snel duidelijk dat mijn aanpak niet helemaal was zoals Davis die adviseert. Volgens de cardioloog zou ik tarwebrood niet moeten vervangen door glutenvrije producten, wat ik wel eens doe, maar door andere niet-koolhydraatbronnen; dus ook geen producten op basis van mais en rijst.

 

Wat maakt nu dik?

Toen vroeg ik me direct af: ‘beschrijft Davis nu gezondheidseffecten van het mijden van het zo genoemde dikmakende, verslavende gliadine uit tarwe, of is het de omslag naar een koolhydraatarm voedingspatroon, zonder snoep en zonder enige snack?’

 

Een recensie, waarnaar verwezen werd in een reactie op mijn eerste tarweblog, maakte mij nog sceptischer over de beweringen van de, in Amerika populaire, preventiecardioloog. Er blijken namelijk meerdere fouten in het boek te staan. Nadat ik deze zelf heb uitgezocht door de referentie erbij te pakken kan ik dit niet ontkennen. Davis heeft het bijvoorbeeld over een onderzoek waar volgens hem 215 obese mensen met coeliakie aan hebben deelgenomen, terwijl in het originele artikel staat dat er 215 deelnemers waren waarvan slechts een klein percentage in de obese categorie was opgenomen. Davis vertelt dat deze deelnemers na de eerste zes maanden van hun tarwevrije dieet 13 kilogram zijn afgevallen. Echter, in het onderzoeksartikel dat in 2004 in de American Society for Clinical Nutrition gepubliceerd is, staat dat 91 patiënten in de eerste zes maanden van hun glutenvrije dieet gemiddeld 7,5 kilogram aankwamen. Slecht 25 patiënten verloren inderdaad gemiddeld 12,5 kilogram. Ik vermoed dat dit de 13 kilogram is die Davis bedoelt. Het gewichtsverlies was wel het meest uitgesproken bij de patiënten die bij diagnose zwaarlijvig waren, maar ook een aantal slanke mensen vielen af.

 

Negatieve energiebalans

Ik krijg steeds meer het vermoeden dat het tarwevrije dieet een hype is in plaats van een goede manier om af te vallen. We weten allemaal dat je afvalt bij een negatieve energiebalans. Dat je minder honger hebt door alle eiwitten die je eet bij een koolhydraatarm dieet is ook een veelgehoord fenomeen. Daarom lijkt het me voor nu een nog grotere uitdaging om dan mijn glutenvrije brood en pasta maar helemaal te vervangen door een lekkere tonijnsalade tijdens de lunch.

 

 

In het nieuwe nummer van Voeding Nu staat een interview met auteur William Davis van het boek Broodbuik. Klik hier om het artikel te lezen.

Reageer op dit artikel