blog

Sportvoeding, hoe zit het nu eigenlijk?

Algemeen

Sportvoeding, hoe zit het nu eigenlijk?

‘Ik eet al gezond en weet wat goed of slecht voor me is’ hoor ik veel krachtsporters zeggen tijdens het inloopuurtje dat ik als diëtist elke woensdagavond in de sportschool draai; tijdens dit uur meet en weeg ik mensen en geef ik voedingsadvies. Toch hoor ik erg veel onzin voorbij komen en zie ik telkens grote porties proteïneshake weggedronken worden.

Tijdens dit uurtje heb ik het altijd druk met mensen die vooral af willen vallen en af en toe ook wel een spierbundel die toch wel wil weten hoeveel spiermassa hij inmiddels heeft opgebouwd. Maar ik zou de groep onbereikbare, ik wil bijna zeggen betweterige, ‘krachtpatsers’ wel eens beter willen begrijpen en ben daarom op onderzoek uitgegaan. Want waar halen ze toch al die wijsheid vandaan?

 

Latissimus dorsi

Mijn vriend Google bracht me meteen op een tal aan prachtige fora, waar meestal mannen in dezelfde peer group, antwoord geven op vragen als: ‘hoe word ik breed?’, ‘hoe krijg je een V-rug?’, enzovoort. Maar er bestaat ook een groot aantal professioneel lijkende sites waar meer marketing achter zit dan waarheid. Ik schrik van de hoeveelheden eiwit-, vitamine- en andere preparaten die worden aanbevolen. Om een voorbeeld te geven wordt er op een bodybuilding site per dag maar liefst twee visolie capsules, 1 vitamine C tablet, 1 zink tablet, probiotica, GABA, 3 scheppen proteïnen, BCAA, 1 tablet multivitamines, 1 B-complex, nog een vitamine C tablet, nog een visolie capsule en nog twee scheppen eiwitpoeder aangeraden naast de normale voeding.

 

Eiwitpreparaat versus bakje kwark

Nu werk ik zelf ook in de wereld van de voedingssupplementen en er is ook helemaal niks mis mee, maar zijn deze tabletten en capsules niet bedoeld als goede aanvulling op de voeding waar nodig? Ik kan namelijk een prima voedingsschema maken, waarmee een krachtsporter de aanbevolen 1,2-1,7 gram per kilogram lichaamsgewicht eiwit met hoge biologische waarde (kwaliteit) binnenkrijgt. En ik ben ook absoluut niet tegen een eiwitshake, maar met een bakje kwark kom je ook aan 20 gram eiwitten voor na het sporten. En als de voeding granen, zuivel, vlees, gevogelte, vis, fruit, groente en noten bevat kom je echt een heel eind. Tevens spelen koolhydraten een grote rol in het voedingspatroon bij mensen die spiermassa willen opbouwen, maar dat wordt vaak vergeten.

 

Leven als een sporter

En dan heb ik het nog niet gehad over creatine, cafeïne, glucosamine en chondroitine, maar denk ook aan magnesium. Dit laatstgenoemde mineraal wordt ook door veel sporters gebruikt. In mijn volgende blog zal ik hier verder op in gaan. Verder zal ik de verschillende bovengenoemde veelbelovende preparaten en andere onder de loep nemen de komende weken en zal ik ook een en ander zelf uitproberen.

Reageer op dit artikel