blog

´Volg de wetenschap, niet de hypes´

Algemeen

´Volg de wetenschap, niet de hypes´

Als diëtist (en aankomend sportdiëtist) kom ik veel in aanraking met sporters, maar ook met hun trainers die zweren bij het gebruik van supplementen en sportvoeding. Zoals ik al eerder schreef geloven sporters er heilig in wat er op fora over sportvoeding wordt gezegd. De markt biedt een breed assortiment aan dergelijke producten waarvan wordt geclaimd dat ze voordelen met zich meebrengen, waaronder het verbeteren van de sportprestaties.

Opvallend is dat het lijkt alsof sporters en hun trainers eerder uitgaan van wat er in marketingcampagnes wordt geroepen en de massa volgen, in plaats van te kijken naar wat er in de literatuur over bepaalde stoffen wordt gezegd.

 

Verbeteren van de sportprestaties

Natuurlijk is er wel een aantal producten waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze echte voordelen met zich mee kunnen brengen. Zo kan bepaalde suppletie bijdragen aan het verbeteren van de sportprestaties en kunnen innamedoelen hiermee makkelijker worden nagestreefd.

Stoffen die recent voor wetenschappelijk onderzoek in aanmerking zijn gekomen zijn cafeïne, carnitine, aspartaten, natriumbicarbonaat, stuifmeel, specifieke aminozuren, creatine, ribose, choline. Van deze stoffen wordt in de praktijk vaak gezegd dat ze een goede invloed hebben op sportprestaties, vermoeidheid en herstel. Het klopt dat sommige van deze stoffen inderdaad bijdragen aan het verbeteren van de sportprestatie. Maar dan gaat het enkel om creatine, fosfaat, natriumbicarbonaat en cafeïne. Zo zorgt creatine, een populair middel in de kracht-, maar ook wel in duursport, ervoor dat een sporter zijn of haar oefening net even iets langer volhoudt. Cafeïne kan ook gebruikt worden door zowel kracht- als duur- en teamsporters en blijkt zelfs bij lage niveaus van inname de sportprestaties te verbeteren.

 

Onbrekend bewijs

Voor L-carnitine, stuifmeel, BCAA’s, tryptofaan, inosine en chroompicolinaat is in wetenschappelijke studies het tegendeel bewezen. Tenminste in de gebruikelijke doseringen. Van de overige stoffen, namelijk: ribose, choline, glutamine, arginine, ornithine, Q10, aspartaten, ontbreekt het bewijs dat nodig is om het voordeel aan te tonen van de doseringen waarin de supplementen worden aangeraden en ingenomen.

 

Sap van rode bieten

Bietensap is ook een drank die steeds meer (duur)sporters zijn gaan drinken om hun sportprestaties te verbeteren. Ik moet eerlijk zeggen, je moet ervan houden. Ik ben geen fan. En of het nu echt werkt betwijfel ik ook. Onlangs is er een leuk artikel op Voeding Nu online verschenen over deze rage. Ook in het volgende nummer van Voeding Nu wordt er aandacht besteed aan dit nitraatrijke sap.

 

Tijdens mijn opleiding sportdiëtetiek ga ik op zoek naar sporters die ik een en ander kan bijbrengen over bovenstaande wetenswaardigheden. Tevens ga ik ze begeleiden naar het toepassen hiervan in de praktijk. Hopelijk kunnen zij daarna hun medesporters triggeren om kritisch te kijken naar wat er op de markt wordt aangeboden en zo nodig professionele hulp te zoeken in plaats van fora te raadplegen. Het vervelende is dat deze fora meteen naar boven komen als je een voedingsvraag met betrekking tot sporten intypt op Google. Waarom wordt er niet direct professionele hulp geboden? Diëtisten, laat je toch eens zien! Sporters en hun trainers hebben er echt wel een beetje verstand van, wij heel veel.

Reageer op dit artikel