blog

De een zegt dit, de ander zegt dat

Algemeen

De een zegt dit, de ander zegt dat

Laatst kreeg ik van Unilever een uitnodiging om van gedachten te wisselen over voeding. Uiteraard ben ik hier op in gegaan en heb deze middag veel opgestoken. Naast het zelf margarine maken heb ik ook geleerd hoe het proces in zijn werk gaat en wat er allemaal bij komt kijken als je als kok binnen Unilever betrokken bent bij de ontwikkeling van een nieuw product.

Laatst hoorde ik iemand zeggen: ‘Iedereen die eet, weet iets van voeding’ en ‘Eigenlijk hebben we 16 miljoen voedingsdeskundigen in Nederland.’ Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Het blijkt alleen dat iedereen iets denkt te weten over voeding. Wie moeten we nu nog geloven? En dan het Vinkje, Unilever is een van de initiatiefnemers van deze tool, mensen snappen alleen niet helemaal hoe het werkt. Als ik op een verjaardag zit hoor ik men zeggen: ‘light chips is gezond, want daar staat een Vinkje op.’ Sterker nog, iemand legde mij onlangs uit hoe slecht het wel niet is om Cola light te drinken toen ik hierom vroeg. Ik dacht ‘laat me toch.’ Ik zal het echt niet merken als daardoor mijn levensverwachting of kwaliteit van leven minder wordt. Ik ben van mening dat je best een keer een glaasje light-cola kan drinken. Alles beter dat een glaasje suikerwater.

 

Om op de bijeenkomst terug te komen. Het ging er over hoe Unilever een rol zou kunnen spelen in het stimuleren van een bewuste keuze door de consument, die ook voor gemak wil gaan en niet na het werk nog uitgebreid aardappels gaat schillen en boontjes doppen. De maaltijd moet snel op tafel, want de kinderen moeten naar de club gebracht worden, enz. De middag verliep in de vorm van speeddates. Zo heb ik met de R&D manager gesproken, de marketingmanager Becel, de chefkok (die je in sommige reclames op tv voorbij ziet komen) en het hoofd van de afdeling Nutrition and Health van Unilever.

 

Het Vinkje onder de loep

Ik heb naar hun verhalen geluisterd, zo hoorde ik hoe het mogelijk is dat er echt geen transvetten meer in margarine zitten. Ook vertelde de kok mij dat het ontzettend lastig is een product qua gezondheid te verbeteren, zonder dat dit afbreuk doet aan smaak. De voornaamste eigenschappen waarom de meeste mensen voor een bepaald product kiest zijn uiteraard de prijs en de smaak. En natuurlijk gemak. Ik vertelde de Unilever professionals dat ik het Vinkje geen goede methode vind om mensen een bewuste keuze te laten maken, maar dat ik snap dat het lastig is, want je wilt ook verkopen. Unilever is wel oprecht op zoek naar hoe ze een rol kan spelen in een gezonde toekomst. Het bedrijf heeft een grote verantwoordelijkheid en een groot bereik op dit gebied. Zou het stoplichtsysteem iets zijn? Of zou dat te ingewikkeld zijn? Moet je het dan vergelijken met andere producten? Per macro- of micronutriënten aangeven of per categorie, bv. graanproducten, beleg, vleeswaren, familiegerechten etc.?

 

Er is nog veel onderzoek nodig, maar soms moet je ook gewoon doen. Niet te afwachtend en bang zijn wat er allemaal over je gezegd wordt. Ik heb ook nog geen antwoord, maar het moet toch mogelijk zijn om men bewuster te maken van de producten die ze kopen? Waarom op de verpakking zetten ‘minder suiker’. Elke leek denkt meteen ‘oh dat is gezond’, terwijl ik me afvraag: ‘is dat minder suiker dan in het product ernaast in het schap, minder suiker dan de oudere variant, minder suiker dan de rest van de producten in deze categorie?’ Het is niet helder. Ik zie nooit iemand in de supermarkt de verpakking omdraaien om te kijken wat er nu precies in zit. En de belangrijkste informatie op de voorkant zetten zal nooit gebeuren. Hoe dan ook. Er zijn nog genoeg kansen om producten en productinformatie te verbeteren. En het aanbod zal altijd blijven en groter worden.

 

 

Reageer op dit artikel