blog

GroentenFruit Huis – deel 2: consumenten en bondgenoten

Algemeen

GroentenFruit Huis – deel 2: consumenten en bondgenoten

Eind februari sprak ik met Gert Mulder, directeur van GroentenFruit Huis. In deel 1 kon je lezen over wat GroentenFruit Huis allemaal doet.

Een belangrijk speerpunt is Voeding & Gezondheid. Op zich weten we best dat we meer groente en fruit moeten eten. Het is goed voor onze gezondheid en goed voor de sector. Dus wat is het plan?

We weten niets van consumenten

Gert: “Er zijn een aantal activiteiten: Meer kennis over consumenten is hard nodig: Wat doen ze met hun gekochte groente en fruit? Eigenlijk weten we er niets van. In het verleden was er een Groente en Fruit Monitor, waarin mensen werden gebeld en ondervraagd over hun gedrag. Dat was echter te duur. Voor echt beleid moet je weten wat er gaande is. We proberen nu met het LEI onder dezelfde naam een App, soort stappenteller, te introduceren waarmee mensen kunnen aangeven wat ze doen met hun gekochte groenten en fruit. Er wordt bijvoorbeeld veel weggegooid en vaak pas heel laat als het echt er niet meer uitziet.

Op zoek naar bondgenoten

“GroentenFruit Huis is ook op zoek naar bondgenoten, om gezamenlijk groente en fruit ‘on top of mind’ te krijgen. Het moet relevant worden.” vindt Gert. “Met partijen als Natuur & Milieu, huisartsen, de gezondheidszorg, het platform Gezonde Voeding 0-4 jarigen. We veranderen ons gedrag door een ‘driver’: ‘het is goed voor mij’, en ‘goed voor het milieu’ is niet genoeg. We veranderen pas als er een maatschappelijk belang is en het ons gemakkelijk wordt gemaakt daad bij woord te voegen. Groente en fruit moet relevant worden. Wat vinden we met elkaar acceptabel gedrag, zoals ‘niet roken achter de kinderwagen’. Gezondheid, duurzaamheid, economie: er moet een maatschappelijke context ontstaan. Bij groente geldt dat de consument altijd een beetje moeite moet doen en wij moeten het voor de consument makkelijker maken. Een dubbele beweging: anders wint de broccoli het niet van het patatje met.”

Unilever en huisartsen

Gert noemde een paar voorbeelden: “We hebben met Unilever gesproken. Zij verkopen Knorr Wereldgerechten, daarmee zijn ze de beste broccoli verkoper van Nederland. Maar er hoeft maar 1 stronkje broccoli in. Dat moet meer worden, maar daarmee verandert het eetconcept. De consumenten zijn heel gehoorzaam, doen netjes wat het recept zegt. Nu gaat het heel geleidelijk, stapje voor stapje. Als de wereld naar Unilever wijst gaat Unilever een stapje harder. Ander voorbeeld, de huisartsen: Bijna de helft van de klachten is vermoeidheid gerelateerd. Eigenlijk zouden de huisartsen moeten kunnen zeggen: begin eens met gezond eten en kom over 2 weken maar terug. Als zowel bij Unilever als bij huisartsen groente en fruit ‘top of mind’ komen, dan versterkt dit elkaar.”

Appeltjes en damesondergoed

Gert laat een foto zien op zijn telefoon: 4 appels in een plastic koker ‘Rockit your daily fruit blast’ staat er op. “Dit komt uit Nieuw Zeeland, bedacht door een hedgefund en wordt verkocht in een warenhuis bij het damesondergoed. Het zijn kleine appeltjes, zodat de dames het gemakkelijk op kunnen eten- veel appels zijn te groot voor een portie- en door de plastic koker raken de appeltjes niet gebutst in de volle damestas. We moeten meer in lifestyle denken, -makkelijker maken-. We zijn nu nog teveel bezig met die appel, en waar die naartoe moet.”

Kleur op bord

“Een ander voorbeeld van innovatie: een hele leuke! Gaat over toeleveranciers van restaurants. Je moet weten: 60% van de borden wordt gefotografeerd, dus een fotogeniek bord is van belang. Er zijn restaurants om failliet gegaan. In dit concept worden kleuren geleverd voor op bord. Koks hebben vaak geen idee, en als kenner van groente en fruit heb je hier wat toe te voegen.”

Professionals van de toekomst

Wat dit betekent voor de professionals van de toekomst? Gert: “Gezocht wordt naar mensen in de sector die helpen maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen naar bedrijven: midden kader. Die verstand hebben van business development, hands on, ondernemend en creatief.”

Supermarkt

Waar we ook uitvoerig over hebben gesproken is de rol van de supermarkt. Het laatste deel (3) van dit interview gaat hierover.

Reageer op dit artikel