blog

Ceviche van tante Lot

Algemeen

Ceviche van tante Lot

Ik ben tante! Tante van het liefste meisje van de wereld! Trots als een pauw en voor het eerst echt een beetje heimwee.

Dit zijn die momenten dat je bij je familie, en in dit specifieke geval vooral bij mijn broertje en zijn dochtertje, wilt zijn. Nog een paar weken geduld en dan haal ik het knuffelen van de kleine meid ruimschoots in als ik kom ‘overwinteren’ in Nederland.

Mannelijke lezers, sla de volgende twee alinea’s gerust over. Het recept aan het einde van de tekst is ook voor echte mannen, dus vergeet dat niet te lezen…

Iedereen die gezond probeert te leven en eten kent het oerwoud aan gezonde en minder/ongezonde producten. Als zwangere vrouw zie je helemaal door de bomen het bos niet meer. Tijdens mijn zwangerschap heb ik er bewust voor gekozen alleen de website van Het Voedingscentrum te volgen. Eén richtlijn en mijn eigen gezonde verstand waren voor mij genoeg. Zodra het buikje namelijk zichtbaar wordt, neemt de stroom goedbedoelde maar ongewenste adviezen toe en moet jij je daar – emotioneler en vatbaarder voor commentaar dan anders – doorheen zien te worstelen.

Verse vis. Eén van die onderwerpen waar men het niet over eens is. Ik heb het nu even niet over schaaldieren, maar echt over vis. Het voedingscentrum is duidelijk. Vis eten is gezond, ook tijdens de zwangerschap. Jagende vissoorten kun je beter vermijden, vanwege het hoge gehalte aan dioxines en zware metalen. Rauwe vis kun je ook beter vermijden, vanwege de listeriabacterie (een bacterie die zich kan ontwikkelen als de vis vacuüm verpakt is geweest of te lang ongekoeld is geweest). Als je zeker weet dat de vis heel vers is, bijvoorbeeld doordat je hem zelf hebt gevangen, kun je dus wél rauwe vis eten. Heel anders dan met rauw eigeel of ongare kip waar de salmonella bacterie in kan zitten. Die bacterie ontwikkelt zich namelijk los van de versheid van het product. Door het product vervolgens te verhitten, breken al deze bacteriën af.

Het eerste dat ik in de pan liet gooien na de geboorte van mijn zoon, was een heerlijke stuk rood vlees en een zachtgekookt eitje! Het eerste waar de moeder van mijn nieuwe nichtje om vroeg was rauwe vis, oftewel sushi. Heerlijk om weer ongestoord te kunnen genieten.

Ceviche is een typisch Zuid-Amerikaans gerecht met rauwe vis. Althans, niet echt rauw, maar wel onverhit. Bij het maken van ceviche wordt de vis namelijk gegaard door zuren (bijvoorbeeld citroensap of azijn) en dus niet door verhitting. Even oppassen voor de zwangere dames dus, maar een overheerlijk zomers gerecht.

Vorige week leerde ik ceviche maken van een Chileense vriend en dat recept deel ik graag met jullie.

Omdat het zomer is. En in het bijzonder voor de mama van mijn lieve nichtje!

Ceviche van tante Lot (4 personen)

  • Verse rauwe vis naar keuze, ongeveer 300 gram (wij gebruikten zalm en roze garnalen voor wat extra bite, maar ook witvis, inktvis en tonijn lenen zich hier uitstekend voor)
  • Avocado, 1 hele (wel rijp, liever niet te zacht. Voel door de hele avocado in je hand te nemen en prik er niet je vingers in… Arme vrucht…)
  • Rode paprika, de helft
  • Rode ui, 1 kleine of een halve
  • Groen-gele peper, 1 stuk (die is typisch Chileens, dus als je die niet kunt vinden kan rode peper ook heel goed! Test vooraf voorzichtig hoe scherp je peper is door een klein stukje tegen je tong te houden)
  • Citroenen, 6 a 8 stuks (afhankelijk van hoe sappig ze zijn wellicht minder)
  • Koriander, een handvol (ook als je er niet van houdt, toch even proberen. En anders, helaas, vervangen door bijvoorbeeld peterselie)
  • Kokosmelk, 150 ml

Zet een waterkoker met water op. Snijd de zalm, halve rode paprika en avocado in blokjes van maximaal 1 x 1 cm. Snijd de koriander, de groene peper en de rode ui heel fijn. Dompel de gesneden rode ui onder in het gekookte water en houdt de peper en koriander apart. Dit zorgt dat de scherpe smaak van de ui wat afneemt. Pers het sap uit de citroenen en zeef het citroensap tot er mooi helder sap overblijft. Giet de uien heel goed af en doe ze bij het citroensap. Doe ook de vis, paprika, groene peper en de helft van de koriander bij het mengsel. Zorg dat de vis goed onderstaat in het zure sap. Laat dit 10 minuten staan en goed intrekken. Voeg de avocado toe en 100 ml kokosmelk. Schep voorzichtig door, zodat de avocado mooi heel blijft. Proef en voeg naar smaak meer koriander, gemalen peper en/of kokosmelk toe. Garneer met het laatste beetje koriander.

Dit is het perfecte gerecht om teveel van te maken… De volgende dag is het misschien nog wel lekkerder en dus heerlijk bij de lunch of als borrelhap.

Foto's

Reageer op dit artikel