nieuws

Het belang van lichamelijke beweging bij gewichtsmanagement

Algemeen

Het belang van lichamelijke beweging bij gewichtsmanagement

25 procent van de Britse mannen en vrouwen is obees (BMI > 30). Het afstemmen van een juist lichaamsgewicht hangt nauw samen met beweging. Volgens een uitgegeven artikel door de International Sweeteners Association geschreven door Professor Greg Whyte, van Liverpool John Moores University, zijn een licht caloriebeperkt dieet en voldoende beweging de beste methode om een goed lichaamsgewicht te behouden.

Het ontstaan van obesitas is simpel te verklaren: een teveel aan calorieën en een tekort aan beweging leiden tot een positieve energiebalans. Hierbij is er een overschot aan calorieën die worden opgeslagen als onder andere vet. Bij de wens om gewicht te verliezen, moet een positieve energiebalans omgezet worden in een negatieve energiebalans. Dit kan bereikt worden door meer te bewegen, en minder calorieën te consumeren.

Beperken calorieinname

Volgens Dr. Whyte is een lichte beperking in calorieën en een toename in het beweegpatroon de beste methode om gewicht te verliezen en een normaal gewicht te behouden. Om dit gemakkelijker te maken kan er gebruik worden gemaakt van laagcalorische of calorievrije gezoete producten. Deze kunnen een onverzadigd gevoel tegengaan. Bij een verminderde voedingsinname kunnen supplementen eventuele tekorten opvangen zodat een optimale gezondheid gegarandeerd is.

Goed gevoel

Wanneer een actiever bewegingspatroon in combinatie met een lagere calorische inname tot stand is gekomen zal de kans op aan obesitas gerelateerde aandoeningen afnemen, zo vindt Whyte. Daarnaast zorgt beweging ook voor psychologische voordelen. Beweging geeft een goed gevoel en is goed voor sociale contacten. Bij aanpassing van het eetpatroon alleen, zijn deze voordelen er niet.

Reageer op dit artikel