nieuws

‘Top voedselbedrijven moet meer doen om klimaatverandering tegen te gaan’

Algemeen

‘Top voedselbedrijven moet meer doen om klimaatverandering tegen te gaan’

De tien grootste voedselbedrijven ter wereld dragen substantieel bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Deze bedrijven moeten meer doen om klimaatverandering tegen te gaan, zo stelt Oxfam Novib.

Oxfam Novib publiceerde vandaag een rapport Standing on the Sidelines’ waarin het sociale en milieubeleid van ’s werelds tien grootste levensmiddelenbedrijven onder de loep neemt.

De top tien bestaat uit: Associated British Foods, Coca-Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez International, Nestlé, Pepsico en Unilever.

Deze top tien produceert 263,7 miljoen ton aan broeikasgassen, dat is meer dan Finland, Zweden, Denemarken en Noorwegen bij elkaar. De uitstoot van deze gassen wordt voor de helft veroorzaakt door de productie van landbouwgewassen in hun leveringsketen, maar deze uitstoot wordt niet gedekt door de reductiedoelen die de bedrijven zichzelf hebben gesteld.

Foodbedrijven wachten af

Volgens Tom van der Lee, directeur campagnes Oxfam Novib wachten veel voedselbedrijven af totdat iemand anders het probleem oplost. “De Top Tien heeft samen een omzet van meer dan 1 miljard dollar per dag en veel macht en invloed op de mondiale voedselketens. Deze sector moet meer doen om honger de wereld uit te helpen door de uitstoot in hun productieketens fors terug te brengen”, aldus Van der Lee.

Zelf schade door klimaatverandering

De foodbedrijven lopen zelf ook schade op de klimaatverandering. De ngo heeft berekend dat producten van Kellogg’s zoals cornflakes en Kix Cereal van General Mills in de komende 15 jaar tot 44 procent duurder kunnen worden als gevolg van de stijging van voedselprijzen door klimaatverandering. Ook Unilever schat dat het bedrijf 300 miljoen euro per jaar verliest als gevolg van extreem weer.

Kellogg en General Mills scoren slecht

Unilever, Nestlé, Coca-Cola en Mars doen het het beste van de top tien. De ngo richt zich speciaal tot Kellogg en General Mills omdat zij slecht scoren op beleid tegen klimaatverandering. Oxfam Novib roept hen op om hun landbouwuitstoot en meest vervuilende leveranciers bekend te maken. Ook dienen ze reductiedoelen op te stellen voor hun leveringsketen.

Lees ook op VMT online:

Klimaatverandering zet voedselzekerheid onder druk

Reageer op dit artikel