nieuws

Britse campagnegroep pleit voor introductie suikertaks

Algemeen

Britse campagnegroep pleit voor introductie suikertaks

De Britse ’gezondheidsraad’ Department of Health, neemt aanbevelingen in overweging die zijn opgesteld door de Britse actiegroep Action on Sugar. De actiegroep heeft een zevenstappenplan opgesteld om kinderen te ontmoedigen voedsel en dranken te consumeren die rijk zijn aan suiker.

De actiegroep bestaat uit een groep specialisten die bezorgd zijn om de gevolgen van suiker op de gezondheid van kinderen. Volgens hen is 1 op de vijf kinderen in de leeftijd 10 tot 11 obees, en heeft 1 op de 3 kinderen overgewicht.

Gezondheidsraad

Volgens de Britse gezondheidsraad is het percentage overgewicht op dit moment het laagst sinds 1998, maar zijn meer stappen nodig volgens wie. Tijdens de volgende adviesinwinning over suiker van de Britse raad, die binnenkort plaatsvindt, zullen zeven door de actiegroep voorgestelde maatregelen worden besproken.

Zeven stappen

De zeven maatregelen die volgens de actiegroep moeten  worden getroffen, houden in: een suikerverlaging in voedingsmiddelen van 40 procent voor 2020, het verbieden van sponsoring van sportevenementen door junk food bedrijven, verbieden van doelgroep marketing rond verwerkte en ongezonde producten, verlaging van vet in producten met 15 procent, beschikbaarheid van suikerrijke dranken en verwerkte producten verminderen en de introductie van een suikertaks om de aankoop van gezonde producten te stimuleren.

Omgeving aanpassen

Prof. Graham MacGregor, voorzitter van de actiegroep, stelde dat de huidige aanpak in de strijd tegen obesitas niet voldoende werkt en dat om obesitas voorkomen de voedingsomgeving moet worden aangepast. De maatregelen betreffende suikerverlaging in dranken zou volgens MacGregor deze zomer nog van start moeten gaan.

Lees verder op Voeding Nu online:
‘Gezonde productverbeteringen: druk op bedrijven wordt groter’

Reageer op dit artikel