nieuws

Deze week Bioweek

Algemeen

Deze week Bioweek

Onder de campagneslogan ‘Ik maak bio omdat het werkt’ en met de vijf redenen om bio te kiezen als leidraad vertellen dertien bio-ondernemers tijdens de Bioweek trots hoe zij biovoeding maken, verdelen of verkopen.

De dertien verhalen van de bio-ondernemers leveren interessante thema’s op: enkel curatief gebruik van antibiotica binnen de veeteelt, verwerking van voeding zonder chemische ‘verbeteraars’, ruime vruchtwisseling en natuurlijke bemesting als antwoord op de verarming van onze bodems, eindproducten met een sociale fiche … De aanpak van deze ambassadeurs-ondernemers inspireert en vormt het levende bewijs dat bio een innovatieve sector is.

Voedselethiek

Voedselethiek is steeds meer een issue. Consumenten willen steeds meer de zekerheid dat wat ze kopen duurzaam is geproduceerd en eerlijk betaald. Dat vertaalt zich in de groei van de consumentenbestedingen bio. Ook aan productiezijde groeit de biosector in heel Europa. Ook in België en Vlaanderen.

Biorapport 2013

Uit het nieuwe Biorapport 2013 blijkt dat in Vlaanderen het aantal producenten en het areaal toenemen. Er zijn nu 319 biologische producenten actief, die een areaal bewerken van 5.065 hectare. De overheid besteedde in 2013 3,57 miljoen aan de biologische landbouwsector. De totale bestedingen aan biologische producten in België groeiden in 2013 met 8% tot 403 miljoen euro.

Bioweek 2014

De Bioweek is een campagne van BioForum Vlaanderen vzw, de sectororganisatie van de biologische landbouw en voeding. 13 ambassadeurs uit de biosector nodigen het grote publiek uit om de kracht van bio te ontdekken. En zij niet alleen. In heel Vlaanderen is er keuze uit ruim 100 opendeurdagen en activiteiten.

Reageer op dit artikel