nieuws

Macropak 2014 focust op design en innovatie

Algemeen

Macropak 2014 focust op design en innovatie

Design en innovatie vormen een groot thema op de verpakkingsbeurs Macropak 2014. Zowel op de beursvloer als in het inhoudelijke programma dat wordt georganiseerd, staan het ontwerpen van verpakkingen en vernieuwing in verpakken in de schijnwerpers.

Macropak heeft de naam vooral een vakbeurs van verpakkingsmachines te zijn. Toch kent het expositieprogramma een veel meer gelijkmatige verdeling. 40% van het aanbod is gericht op machines, lijnen en verpakkingsrobots, maar de overige 60% is gelijk verdeeld over de grafische verpakkingscomponent (labeling, codering en printing) en het terrein van de verpakkingsmaterialen, ontwerp en design”.

Beursmanager Marc Klumper ontvouwde eind juni de plannen voor Macropak 2014, die van 30 september tot en met 3 oktober plaatsvindt in de Jaarbeurs Utrecht. Met circa 300 exposanten blijft de vakbeurs even groot als de twee voorgaande edities.

Branding

“Branding, communicatiekracht en uitstraling van de verpakking zijn steeds belangrijker geworden voor een product om in de supermarkt gekocht te worden. De strijd om de consument in de supermarkt is in alle hevigheid gaande én er is de opmars van online winkelen”, motiveerde Klumper de keuze om het thema design op Macropak extra in de schijnwerpers te zetten. “Een verpakking moet opvallen en tegelijkertijd gebruiksvriendelijker zijn.”

Design Center met supermarkt

Op Macropak wordt in hal 2 een Design Center ingericht. Daar wordt een supermarkt nagebootst. Exposanten kunnen hun verpakkingen in de schappen leggen. Bezoekers doen hier ‘hun boodschappen’ en kiezen de verpakking met de grootste uitstraling. Samen met het oordeel van een vakjury bepaalt dit aan het einde van de beursweek de winnaar.

Wie door de supermarkt loopt, komt automatisch bij de Meetingpoints waar designbureaus zich presenteren. Dit is een nieuwe groep exposanten op Macropak.

Ontwerp & Design-paviljoen

De Macropak-beursmanager kondigde ook een Ontwerp & Design-paviljoen aan op de beursvloer. Bezoekers kunnen met onder meer designsoftware zelf aan de slag met het ontwerpen van verpakkingen en het kiezen van materialen. Tevens zijn er nieuwe vormen en ontwerpen te zien.

Walk-in seminars

Het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) organiseert dagelijks lezingen over design van verpakkingen, materiaal keuze en andere trends via walk-in seminars in het theater in hal 2. In totaal vinden er tijdens de beurs 28 lezingen plaats.

De eerste beursdag staat in het teken van innovatie. De tien finalisten van de Gouden Noot presenteren daar hun innovatieve verpakkingsconcept.

deSIGN congres

Bovendien organiseren het NVC en de Jaarbeurs het deSIGN congres op 1 en 2 oktober. Tijdens dit congres komen de zeven designtrends voor de komende jaren aan bod: milieuvriendelijk, hersluitbaar, functioneel, minimalistisch, matte afwerking, intelligent en cartoon. deSIGN richt zich specifiek op de designwereld in de verpakkingsindustrie.

Meerdere vakbeurzen

Macropakbezoekers kunnen ook de drie andere evenementen bezoeken in de Jaarbeurs die in de week van 30 september tot en met 3 oktober plaatsvinden. Dit zijn Industrial Processing (hal 3 en 4) Industrial European Dairy Show (hal 4) en World of Technology & Sciences (hal 7 tot en met 12). Deze laatste beurs voor aandrijftechniek, industriële automatisering, meet- en regeltechniek en laboratoriumtechnologie wordt georganiseerd door FEDA en FHI. Het totaal omvat 900 exposanten.

Industrial European Dairy Show in hal 4 is een open ruimte waar bedrijven hun kennis en kunde etaleren specifiek voor de zuivelindustrie. De deelnemers hebben hun stand elders op de beurs. Dit kan zijn op Industrial Processing maar ook op Macropak.

Lees verder op VMTonline:

WOTS, World of Technology& Science

Skinverpakkingssysteem bekroond

Reageer op dit artikel