nieuws

‘Supermarkten anders gaan inrichten’

Algemeen

‘Supermarkten anders gaan inrichten’

Een andere inrichting van het winkelschap om een gezondere voeding te stimuleren en overgewicht tegen te gaan?  Zou het kunnen werken?

Het gedachtenexperiment om de schappen anders in te richten werd naar voren gebracht door Annet Roodenburg, Lector Voeding en Gezondheid aan de HAS Hogeschool, tijdens het symposium Chaos in de Supermarkt aan de Haagse Hogeschool dat woensdag 17 juni plaatsvond.

Aanpassingen

Het is volgens Roodenburg interessant om na te gaan of enkele aanpassingen in de supermarkten kunnen bijdragen aan het proces van gezonde voedselkeuzes, zoals geen snoep meer bij de kassa, gezonde producten op ooghoogte en op de plekken waar normaal de aanbiedingen staan. ‘Sinaasappels zouden dan aan de kop van het schap komen’, aldus Roodenburg. ‘Ook het weghalen van kindermarketing op de tweede plank in de supermarkt zou een verschil kunnen maken’.

Voedingscentrum

Stephan Peters van het Voedingscentrum was ook bij het symposium aanwezig en ging tijdens zijn presentatie in op de functie van ‘De schijf van Vijf’ en toekomstige vernieuwingen eraan. Volgens hem is de Schijf van Vijf ondanks vele kritische uitlatingen nog niet ‘achterhaald’. In andere landen gelden veelal dezelfde voedingsrichtlijnen en adviezen die vrijwel overeen komen met de gedachten achter de Schijf van Vijf. Wel zal de Schijf van Vijf na de introductie van de nieuwe voedingsrichtlijnen van de gezondheidsraad in 2015 waarschijnlijk wat veranderen. ‘Er zijn nog veel meer mogelijkheden met de Schijf van Vijf, zo kunnen er bijvoorbeeld meerdere lagen worden toegevoegd. De naam Schijf van Vijf zal behouden blijven omdat de naamsbekendheid onder de Nederlandse consument erg groot is.’

Lees verder op Voeding Nu online:

Albert Heijn en Stichting IKB bieden consumenten een helpend handje
Gezonde productaankoop door strategische productplaatsing
Schijf van Vijf mogelijk vernieuwd 
Mogelijk meerdere schijven van vijf op komst  

Reageer op dit artikel