nieuws

‘Voedingsproducenten moeten zichtbaarder worden op internet’

Algemeen

‘Voedingsproducenten moeten zichtbaarder worden op internet’

Een gevecht in het schap zal steeds meer veranderen in een slag op het scherm. Volgens Rabobank International staat de voedingsindustrie aan een vooravond van een revolutie in online retail. De zichtbaarheid van voedingsbedrijven met hun producten op het scherm van de laptop, tablet of smartphone wordt onontbeerlijk. En: schapruimte vormt geen beperking meer.

Dit blijkt uit het rapport “Food Processors Challenged bij Online Growth Dynamics” van Rabobank International.

Hoe kunnen fabrikanten met hun producten bovenaan het beeldscherm komen? Dit is een vraag die steeds meer ter sprake zal komen. Een goede samenwerking met de winkelier is hierbij essentieel. Die kan met nieuwe technologie bepalen wat de consumenten zien en ze een richting opsturen met een aanbieding op maat. Het is dus een uitdaging voor merkproducenten om online aan klantenbinding te doen.

Voedingsindustrie e-proof

Net als in de echte supermarkt is er virtueel heftige concurrentie voor een plek op het kleine computerscherm. “De verpakking of de aanprijzing veranderen is daarbij niet genoeg. Producten moeten echt ‘e-proof’ zijn om te profiteren van de commerciële voordelen van internetretail”, vertelt John David Roeg, senior analist bij de Rabobank.

De Rabobank benoemt drie punten waarmee fabrikanten aan de slag kunnen:

1. Voedingsbedrijven lopen het risico dat hun merken ‘vastlopen’ in de filters die consumenten gebruiken, omdat ze alleen maar interesse tonen in glutenvrije of zoutarme producten. Slimme prijsstellingen en variatie in verpakkingseenheden kunnen de filterresultaten beïnvloeden. Kleinere voedingsbedrijven kunnen het internet gebruiken door zich te specialiseren in niches, zoals gezonde keuzeproducten.

2. Marketing en sales zullen geavanceerde systemen en procedures gebruiken om hun schermaandeel veilig te stellen. De nadruk zal dan liggen op sterke merken, maar verder valt er te denken aan speciale voorwaarden voor promoties.

3. Online retail brengt aan de ene kant meer kosten met zich mee door flexibelere productieruns, maar sommige posten dalen juist. Zo kan het werkkapitaal verbeteren door het aanhouden van lagere voorraden. Ook wordt productontwikkeling wordt goedkoper omdat het mogelijk is om online voedingsmiddelen eenvoudig te testen. Een ander voordeel is dat voedingsbedrijven profiteren van betere data en voorspellingsmogelijkheden voor de productie van de juiste hoeveelheden producten.

De toekomst is online denkt Rabobank. “Het ligt voor de hand dat retailers hun vloeroppervlak en winkels drastisch beperken. Alleen winstgevende producten met korte omlooptijden blijven op het schap”, zegt Roeg.

Schapruimte geen beperking meer

Bij online boodschappen doen vormt schapruimte geen beperking meer. Dit biedt juist kansen voor de voedingsindustrie. Bovendien zullen voedingsbedrijven hun producten steeds meer gaan slijten via onlineplatforms en – marktplaatsen, verwacht Roeg.

Lees VMT online:

‘Online verandert de foodsector’
Hoogvliet start websuper
Unilever zoekt digitale marketingbedrijven die de wereld willen veroveren

Reageer op dit artikel