nieuws

Mexico bant reclames calorierijk voedsel en frisdranken

Algemeen

Mexico bant reclames calorierijk voedsel en frisdranken

Reclames voor calorierijk voedsel en frisdrank behoren in Mexico tot het verleden. Als onderdeel van een anti-obesitascampagne verbiedt de overheid deze commercials.

Op werkdagen tussen 14:30 en 19:30 en in het weekend tussen 07:30 en 19:30 weert Mexico reclames voor dikmakende producten op de buis.

 

Gezonde voedingsmiddelen profiteren hiervan. Zo’n 40% van de commercials voor frisdranken, zoetwaren en chocolade verdwijnen van de televisie ten gunste van producten die wel voldoen aan de voedingsnormen.

 

Overgewicht

Samen met de Verenigde Staten kent Mexico de meeste gevallen van overgewicht. Bijna 70% van de volwassen inwoners van dit Latijns Amerikaanse land torste in 2008 een teveel aan gewicht met zich mee, zo wijzen cijfers van het Overseas Development Institute uit. In 1980 lag dit percentage beneden de 40%.

 

Ongezonde voeding

Met het uitbannen van het promoten van ongezonde voeding op televisie tussen bepaalde tijden, gaat Mexico verder dan enig ander land. Het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en de Canadese provincie Quebec verbieden ook het adverteren van junk food rond kinderprogramma’s. Maar dit stopt adverteerders niet om toch hun opwachting te maken in meer op de hele familie gerichte programma’s die veel kijkers trekken.

 

Frisdranken

Mexicanen zijn met 163 liter per persoon per jaar ’s werelds grootste frisdrankdrinkers. Ook gefrituurde etenswaren gaan erin als zoete koek. Naast veel mensen met overgewicht telt het land tevens veel diabetici.

 

Van alle 34 lidstaten van de Organisatie voor Economische Ontwikkeling en Samenwerking (OECD) komt diabetes het meeste voor in Mexico. Vorig jaar begon de Mexicaanse regering daarom al als onderdeel van haar anti-obesitasstrategie met het heffen van extra belastingen op calorierijke voedingsmiddelen en dranken.

Reageer op dit artikel