nieuws

Vijftigste SIAL toont in Parijs de globale voedingstrends

Algemeen

Vijftigste SIAL toont in Parijs de globale voedingstrends

SIAL Parijs, 19 t/m 23 oktober, markeert de 50ste beurseditie met een wereldreis naar alle toekomstige trends in de voedingsmiddelenbranche.

World Tour by SIAL is een nieuw evenement over consumptiegewoonten en verkooptrends. In samenwerking met verschillende vakbladen, weerspiegelt het de ontwikkelingen van de voedingsmiddelenhandel in 28 landen.

Globale trends

Pick up points, de prijzenoorlog, het belang van versafdelingen, smartshopping, het einde van de hard-discount?, globalisering en het fenomeen Amazon Fresh. Tijdens de SIAL 2014 vinden actuele lezingen en analyses plaats over de zeven belangrijkste retailtrends die de basis vormen van de huidige voedingsmiddelenmarkt, een selectie:

Pick up points: voedingsmiddelen en e-commerce

In 2004 kende Frankrijk haar eerste pick up point: Marcq-en-Baroeul, vlakbij Lille. Momenteel kent dit concept een sterke groei en telt Frankrijk bijna 3.000 afhaallocaties, met een omzetcijfer van ongeveer 5 miljard Euro in 2014. Retailer Leclerc is marktleider met 500 afhaalpunten en een omzetcijfer van 1,5 miljard euro in 2013. De prijzen zijn hetzelfde als in de winkel en de klant hoeft de auto niet meer uit. In de U.S.A. is de Walmart begin dit jaar een experiment van 11 afhaallocaties gestart, daarna uitgebreid tot 30.

Het belang van versafdelingen

Om de snelle groei van pick up points en e-commerce het hoofd te bieden, besteden winkels extra aandacht aan de verbetering van de klantbeleving in de winkel. De versafdeling (groente, fruit, bakker, slager, etc) wordt het meest gekozen, zodat een winkelbezoek weer aantrekkelijk wordt. De toepassing van nieuwe presentatietechnieken, nieuwe vaardigheden en kennis of streng geselecteerde producten krijgen de voorkeur.

Smartshopping

De smartphone heeft zich ontwikkeld tot een onmisbaar voorwerp voor consumenten. Het is mogelijk om informatie en aanbiedingen te zoeken, uit te wisselen met de winkel of de prijsscanner ermee te vervangen. In het kader van de World Tour by SIAL presenteren Carrefour en Walmart de nieuwste experimenten op dit gebied.

Lees ook op VMT Food online:

SIAL uitgebreid met technologie

Reageer op dit artikel